| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jaką politykę kredytową powinna stosować firma

Jaką politykę kredytową powinna stosować firma

Wiele polskich przedsiębiorstw zmaga się z problemem utrzymania płynności finansowej, którego źródłem są między innymi trudności w ściąganiu należności. Efektywne zarządzanie kredytem handlowym pomaga w budowaniu stabilnych i długotrwałych relacji z klientami oraz pozyskiwaniu informacji o odbiorcach i ich potrzebach. Jednocześnie umożliwia opracowanie indywidualnych strategii w zakresie udzielania kredytu handlowego, tzn. terminów odroczenia płatności oraz wysokości przyznawanych limitów kredytowych.

Standardy oceny kredytobiorców
 
Przedsiębiorstwo działając na rynku współpracuje z kontrahentami różniącymi się wieloma cechami, w tym przede wszystkim kondycją finansową, a co za tym idzie – ryzykiem kredytowym. Pojęcie ryzyka kredytowego można zdefiniować jako wielkość liczbową charakteryzującą zdolność danego kontrahenta do wywiązywania się ze zobowiązań płatniczych. Efektywne zarządzanie ryzykiem wymaga rozróżnienia należności ze względu na prawdopodobieństwo ich spłaty. W tym celu tworzy się tzw. klasy ryzyka kredytowego, czyli przedziały prawdopodobieństwa niewypłacalności, według których porządkuje się kontrahentów.
Często uzyskane w toku obliczeń informacje wspomagane są informacjami z wywiadowni gospodarczych. Opłaty za raporty wywiadowni, zwłaszcza dla stałych klientów, wynoszą przeważnie niewiele ponad 100 zł za każdorazowe zapytanie o firmę krajową.
Na ryzyku kredytowym opierają się metody wyboru kontrahentów, którym przyznany zostanie kredyt handlowy i metody optymalizacji parametrów polityki kredytowej.
Znajomość ryzyka kredytowego pozwala:
• scharakteryzować skłonność dowolnego kontrahenta bądź całych grup klientów do regulowania zobowiązań,
• ustalić szacunkową wielkość należności nieściągalnych, które powstają przy danym poziomie sprzedaży,
• oszacować możliwość realizacji nie tylko strategii kapitału obrotowego i polityki kredytowej, ale również strategii finansowej i marketingowej, ponieważ pokazuje, jakie są realne możliwości finansowe przedsiębiorstwa z uwzględnieniem zdolności finansowej jego kontrahentów,
• eliminować zawczasu klientów, którzy będą mieli problemy płatnicze.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Rybka

www.dekoria.pl

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »