| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jaką politykę kredytową powinna stosować firma

Jaką politykę kredytową powinna stosować firma

Wiele polskich przedsiębiorstw zmaga się z problemem utrzymania płynności finansowej, którego źródłem są między innymi trudności w ściąganiu należności. Efektywne zarządzanie kredytem handlowym pomaga w budowaniu stabilnych i długotrwałych relacji z klientami oraz pozyskiwaniu informacji o odbiorcach i ich potrzebach. Jednocześnie umożliwia opracowanie indywidualnych strategii w zakresie udzielania kredytu handlowego, tzn. terminów odroczenia płatności oraz wysokości przyznawanych limitów kredytowych.

Bezpieczeństwo obrotu gospodarczego
 
Praktyka gospodarcza wskazuje, że system prawny i sądownictwo nie stwarzają w Polsce wystarczających warunków do zapewnienia bezpieczeństwa obrotu gospodarczego, dlatego bardzo istotne znaczenie mają działania podejmowane przez same przedsiębiorstwa. Chodzi przede wszystkim o stworzenie własnej polityki kredytowej umożliwiającej właściwą ocenę wiarygodności kredytowej klienta, ustalenie warunków kredytowania i podejmowania decyzji o udzieleniu kredytu, refinansowania należności, monitorowania poziomu należności i spłat dokonywanych przez klienta, a także umożliwiającej zarządzanie ryzykiem kredytowym oraz ściąganie należności. W obszarze każdej z tych funkcji przedsiębiorstwo powinno zweryfikować stosowane praktyki pod kątem skuteczności ich realizacji.
Bardzo istotną kwestią jest stopień, w jakim czynności związane z kredytowaniem powinny być wykonywane samodzielnie lub zlecane podmiotom zewnętrznym. Samodzielne realizowanie procesu zarządzania kredytem będzie wymagać od firm poprawy własnych procedur kredytowania, opracowywania i modyfikowania polityki kredytowej, określania skutecznych metod pozyskiwania informacji i oceny klientów, tworzenia systemu ewidencji rozrachunków z klientami, ulepszania metod bieżącej oceny klientów i monitorowania spłaty należności, poszukiwania sposobów na pozyskiwanie kapitału po niższym koszcie, a także ochrony przed negatywnymi skutkami ryzyka kredytowego. Osiągnięcie poprawy skuteczności realizacji procesu kredytowania może nastąpić także poprzez wykorzystywanie usług wyspecjalizowanych podmiotów zewnętrznych. Biorąc pod uwagę problemy przedsiębiorstw, szczególnie sektora MSP, wyspecjalizowane instytucje mogą odegrać znaczącą rolę w poprawie efektywności zarządzania kredytem handlowym.
W zależności od potrzeb i celów przedsiębiorstwa w zakresie realizacji procesu kredytowania należy określić obszar, w jakim firma będzie współpracować z wyspecjalizowaną instytucją zewnętrzną.
 
Polityka kredytowa i strategie kredytowania

Cykl kapitału obrotowego netto dotyczy trzech zasadniczych elementów, z którymi mamy do czynienia w bilansie niemal każdej jednostki gospodarczej. Po stronie aktywów są to zapasy i należności, a po stronie pasywów zobowiązania bieżące.
Głównie od relacji, jakie zachodzą między tymi trzema składnikami zależy zapotrzebowanie na kapitał obrotowy. Niezależnie jednak, czy jest o­no pokryte kapitałem własnym, czy obcym ponoszone są koszty. Aby je ograniczyć zapotrzebowanie na kapitał obrotowy powinno być minimalizowane.
W ujęciu teoretycznym należy dążyć do zmniejszania poziomu zapasów, tak aby minimalizować koszty utrzymania, a jednocześnie nie dopuścić do wystąpienia kosztów niedoboru oraz w miarę możliwości finansować się kredytem kupieckim. Najtrudniejszym zagadnieniem jest zarządzanie należnościami.
Należności generują zapotrzebowanie na kapitał obrotowy, zatem ich minimalizowanie jest uzasadnione troską o efektywne jego wykorzystanie. Im większy poziom wierzytelności, tym wyższy poziom kosztów utraconych możliwości i jednocześnie mniejsza stopa zwrotu z kapitału. Jednak zarządzanie należnościami, przejawiające się w polityce kredytowej wobec odbiorców, ma nie tylko charakter finansowy, ale i marketingowy. Zmiany okresu kredytowania oddziałują na bieżącą i przyszłą wielkość sprzedaży. Dostarczenie produktów bądź towarów na warunkach kredytowych stanowi dla niektórych klientów warunek zakupu.
 
Kredyt handlowy
 
Jednym z narzędzi umożliwiających skuteczne konkurowanie przedsiębiorstwa na rynku oraz zwiększanie sprzedaży i zysków jest kredyt handlowy udzielany odbiorcom. Dzięki sprzedaży z odroczonym terminem płatności, przedsiębiorstwo pozyskuje również i tych klientów, którzy nie dysponują gotówką na bieżące finansowanie zakupów. Jednocześnie sprzedaż na kredyt umożliwia umacnianie współpracy i zjednywanie lojalności odbiorców w przyszłości. Udzielanie odbiorcom kredytów handlowych wiąże się z koniecznością sfinansowania przez kredytodawcę powstałych wskutek tego wierzytelności. Przedsiębiorstwa nie dysponują z reguły kapitałami własnymi, które mogą przeznaczyć na ten cel. Wobec tego refinansują należności obcymi źródłami, zazwyczaj kredytami bankowymi i zobowiązaniami krótkoterminowymi wobec dostawców.
Odroczenie terminu płatności powoduje negatywne efekty związane z ryzykiem przedsiębiorstwa, płynnością finansową i ponoszonymi kosztami. Bardzo istotne jest ryzyko kredytowe, które wiąże się z prawdopodobieństwem poniesienia straty finansowej powstałej w wyniku braku lub opóźnienia płatności przez kontrahenta. Wzrost przeterminowanych i straconych należności w całym portfelu istotnie oddziałuje także na możliwości przedsiębiorstwa w zakresie realizowania własnych zobowiązań.
Trudności w utrzymaniu płynności finansowej, w pozyskiwaniu środków niezbędnych do refinansowania należności, narastanie poziomu „złych długów” mogą prowadzić w konsekwencji do upadłości przedsiębiorstwa. Przyczyny te wywołują w gospodarce w sposób lawinowy niekorzystną sytuację finansową w postaci efektu domina i efektu pętli finansowej.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Natalia Teper

Adwokat amerykański

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »