| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Podatki > Jak sporządzić wniosek o umorzenie podatku

Jak sporządzić wniosek o umorzenie podatku

Podatnicy często znajdują się w tak trudnej sytuacji finansowej, że nie stać ich na zapłacenie podatków. Jeżeli sprawa jest beznadziejna i nie ma szans na jej poprawę, warto pamiętać o możliwości umorzenia długu. A ponieważ niezbędny będzie wniosek, trzeba wiedzieć, jak go napisać.

Przesłanki dla orzeczenia o zaniechaniu poboru podatku w sprawie indywidualnej – zagrożenie interesów podatnika, a w szczególności jego egzystencji – dotyczą oceny sytuacji podatnika i jego ochrony przed utratą ekonomicznych podstaw egzystencji, a nie społecznej wartości i potrzeby popierania transakcji, jaka ma być przedmiotem opodatkowania.
Sąd wiele razy odnosił się do kwestii wyjątkowości sytuacji, w jakiej musi znajdować się podatnik. Przykładem niech będzie wyrok, w którym podkreślono, że umorzenie odsetek od zaległości podatkowych uzasadnione jest jedynie w takich wypadkach, które spowodowane zostały działaniem czynników, na które podatnik nie może mieć wpływu i które są niezależne od sposobu jego postępowania. Skoro bowiem umorzenie zaległości podatkowej jest instytucją nadzwyczajną, a zasadą jest płacenie podatków, to przypadki, wskazane w art. 67 Ordynacji podatkowej powinny posiadać tę samą cechę. Nie można z umorzenia zaległości (odsetek od nich) czynić powszechnie stosowanego środka prowadzącego do zwolnienia od zapłaty podatku. Sąd zastrzegł też, iż nawet w wypadku zaistnienia przypadków uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym organ podatkowy może, lecz nie musi, umorzyć należne kwoty – wyrok NSA z 31 stycznia 2003 r., sygn. akt I SA/Łd 746/01, niepublikowany.
Co można umorzyć
Na wniosek organ podatkowy może umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną. Jak widać, mowa tu o stanach przeszłych. Nie warto więc trudzić się nad wnioskiem o umorzenie, jeśli nie minął jeszcze termin do zapłaty podatku, bo i tak organ go nie uwzględni. Powód jest prosty, w przypadku umorzenia musimy zalegać z zapłatą, a nie można zalegać, jeśli nie minął czas płatności. W takich sytuacjach warto wnieść o rozłożenie podatku na raty lub odroczenia płatności. A jeśli sytuacja jest istotnie beznadziejna, odczekać i szybko sporządzić wniosek o umorzenie. Nie warto zwlekać, gdyż pozwoli nam to uniknąć hodowania odsetek od zaległości.
Pośpiech zalecany jest ze względów czysto ostrożnościowych, na wypadek nieuwzględnienia wniosku. Bo w przypadku umorzenia zaległości podatkowej umorzone również zostaną z mocy prawa odsetki za zwłokę w całości lub w takiej części, w jakiej została umorzona zaległość podatkowa.
Potrzebne dokumenty
Tak jak w przypadku każdego wniosku, niezbędne będzie określenie, kto wnioskuje o ulgę i określenie, do kogo kierowana jest prośba. Żeby wykazać istnienie ważnego interesu podatnika lub interesu publicznego potrzebne będą dokumenty. Są o­ne najlepszym sposobem na uzasadnienie złej sytuacji, w jakiej znalazł się wnioskodawca. Przyda się każde zaświadczenie czy dokument potwierdzający krytyczną sytuację, np. zaświadczenia lekarskie, zaświadczenia z zakładu pracy czy potwierdzające status bezrobotnego itp.
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

e-file sp. z o.o.

Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »