| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama

Podatki

Jak rozliczyć wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej

Aktualizacja: 27.08.2009

Działalność rozpocząłem 15 lipca 2009 r. (prowadzę sklep). Mam faktury dokumentujące zakup towaru handlowego, lady sklepowej, wieszaków, półek, stojaków, materiałów biurowych, czynszu, wystawione prawidłowo na firmę, pochodzące z początku lipca. Czy mogę odliczyć z nich VAT od zakupu towarów i pozostałych rzeczy? A co mogę zaliczyć do kosztów i jak to ująć (jestem na podatkowej księdze przychodów i rozchodów)? »

Jakie wymogi powinien spełniać wniosek o ulgę w spłacie zobowiązań podatkowych

Aktualizacja: 25.08.2009

Jak powinien wyglądać wniosek o ulgę podatkową? »

Czy wydatki na podwyższenie kapitału zakładowego są kosztami uzyskania przychodów

Aktualizacja: 24.08.2009

Zamierzamy podwyższyć kapitał zakładowy naszej spółki z o.o. Nasz urząd skarbowy twierdzi, że wydatki, jakie poniesiemy przy tej okazji, nie będą mogły być uznane za koszty uzyskania przychodów. Ale przecież wydatki te złożą się na niemałą kwotę. Taksa notarialna, pcc, opłaty KRS. Wszystko to są obligatoryjne opłaty. Czy urząd skarbowy ma rację? »

Zasady wystawiania faktur

Aktualizacja: 21.08.2009

Kontrahent spółki zwrócił nam uwagę, że wystawiane przez nas faktury nie odpowiadają wymogom zawartym w rozporządzeniu w sprawie faktur. Jakie elementy powinna zawierać właściwa faktura? »

Usługa najmu - termin odliczenia VAT

Aktualizacja: 18.08.2009

W jakim terminie można odliczyć VAT z tytułu zakupu usługi wynajmu (czynsz) lub z tytułu usługi leasingowej? Czy można to zrobić w terminie otrzymania oryginału faktury, bez względu na termin płatności i datę sprzedaży, czy w terminie płatności lub dacie sprzedaży, jeżeli są w następnym okresie sprawozdawczym? »

Czy prowadząc pkpir, można zaliczyć do kosztów odpis aktualizujący

Aktualizacja: 05.08.2009

Prowadzę indywidualną działalność gospodarczą. Rozliczam się w formie pkpir. Jeden z kontrahentów przestał mi płacić za dostarczane towary. Sprawa dotyczy dwóch faktur o wartości netto 20 000 zł łącznie. Faktury powinny być zapłacone w maju br. Wiem, że kontrahent ma kłopoty finansowe. Zlikwidował już firmę i nie płaci również innym dostawcom. Czy należności te mogę w jakiś sposób zaliczyć do kosztów jako wierzytelności nieściągalne? »

Możliwość skorzystania z ulgi na złe długi

Aktualizacja: 04.08.2009

Prowadzę działalność w zakresie sprzedaży towarów (sieć hurtowa). Zdarzają się przypadki, kiedy kontrahent po odbiorze towaru nie dokonuje płatności (tzn. wpłaca tylko część należności za towar). Sądowa droga wyegzekwowania wynagrodzenia często nie daje oczekiwanych rezultatów. Czy istnieje możliwość „odzyskania” VAT od takiej sprzedaży. Wiem, że taka możliwość istniała już wcześniej, ale czy ona zastosowanie do sprzedaży (udokumentowanej fakturami VAT), która miała miejsce rok temu albo jeszcze dawniej? »

Jak odliczyć VAT przy działalności mieszanej, gdy w danym okresie rozliczeniowym wykazano wyłącznie sprzedaż opodatkowaną

Aktualizacja: 03.08.2009

Prowadzę sprzedaż mieszaną i stosuję proporcję, ale są miesiące, w których taka sprzedaż nie nastąpiła. Czy w takim wypadku mogę odliczyć VAT z faktur w całości czy według proporcji? »

Leasing samochodu a VAT

Aktualizacja: 27.07.2009

Wejście w życie nowej ustawy o VAT od 1 maja 2004 r. w ograniczyło możliwość odliczenia podatku naliczonego VAT od wykorzystywanych w działalności gospodarczej samochodów. Nowelizacja z 2005 r. jeszcze bardziej to prawo zawęziła. »

Czy ujemne różnice kursowe zaliczyć do kosztów podatkowych

Aktualizacja: 27.07.2009

Spółka zgłosiła do urzędu skarbowego, że różnice kursowe do CIT będzie rozliczała na podstawie ustawy o rachunkowości. Czy w przypadku gdy wystawiliśmy fakturę w PLN, a odbiorca zapłacił w euro, powstałe ujemne różnice kursowe możemy zaliczyć do kosztów podatkowych? »

Czy można zmienić datę sprzedaży na fakturze

Aktualizacja: 23.07.2009

Prowadzę działalność gospodarczą, na którą dostałem z urzędu pieniężną dotację. Za te pieniądze kupiłem kilka rzeczy w sklepie komputerowym. Sklep wystawił mi faktury VAT z datą wystawienia 8 czerwca 2009 r. oraz datą sprzedaży 8 czerwca 2009 r. Problem jednak w tym, że nie zmieściłem się w terminie złożenia odpowiednich dokumentów (powyższych faktur) do urzędu. W konsekwencji nie chce on przyjąć tych faktur ze względu na datę sprzedaży. Urząd chce, by faktura miała późniejszą datę sprzedaży – 14 czerwca 2009 r. Czy jest możliwość wystawienia faktury z datą sprzedaży właśnie 14 czerwca 2009? »

Czy wydatki na monitoring zwiększą wartość początkową budynku

Aktualizacja: 13.07.2009

W naszej spółce zainstalowaliśmy system monitoringu. Czy można go zaliczyć bezpośrednio w koszty? Czy będzie on zwiększał wartość początkową budynku? »

Kiedy stosować ryczałt 18% przy umowie zlecenia i o dzieło

Aktualizacja: 13.07.2009

Kilka razy w miesiącu zlecamy wykonanie usług ślusarskich jednej osobie, z którą każdorazowo podpisujemy umowę o dzieło. Z każdej z tych umów osobie tej przysługuje należność mniejsza niż 200 zł. W skali miesiąca jest to jednak najczęściej kwota powyżej 1000 zł. Poszczególne prace lub usługi nie są ze sobą związane. Są to bieżące naprawy, konserwacja narzędzi, kontrole stanu technicznego maszyn. Czy jako płatnik powinniśmy pobierać od tych wypłat podatek ryczałtowy według stawki 18%? »

Czy można zlecić wystawianie faktur innej firmie

Aktualizacja: 09.07.2009

Nasza spółka świadczy usługi na rzecz różnych podmiotów. W większości są to firmy prowadzące działalność gospodarczą. Ze względu na rosnącą liczbę dokonywanych transakcji zamierzamy rozpocząć wystawianie faktur dokumentujących świadczenie usług w formie elektronicznej. Obowiązki związane z fakturowaniem elektronicznym chcielibyśmy powierzyć firmie zewnętrznej. Czy takie rozwiązanie jest prawidłowe? Czy w takim przypadku potwierdzenia mogą otrzymywać wystawcy faktur? »

Jak najkorzystniej podatkowo przekształcić działalność prowadzoną samodzielnie w spółkę z o.o.

Aktualizacja: 09.07.2009

Prowadzę działalność gospodarczą jako osoba fizyczna, ale chcę przekształcić tę działalność w spółkę z o.o. Z tego, co wiem, przepisy nie pozwalają na to, czyli musi nastąpić zamknięcie działalności gospodarczej i dopiero później założenie spółki z o.o. Proszę o wskazanie, jakie skutki podatkowe będzie to oznaczało. Czy od towarów na magazynie konieczne jest odprowadzenie VAT? Czy może jest jakiś sposób, żeby wprowadzić „zawartość” firmy osoby fizycznej do spółki z o.o., która będzie miała tego samego właściciela plus dwóch członków rodziny? »

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Galt

Prawo, podatki, księgowość

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »