| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Podatki > Koszty uzyskania przychodu w czasie zawieszenia działalności

Koszty uzyskania przychodu w czasie zawieszenia działalności

Podczas zawieszenia działalności przedsiębiorca może dokonywać jedynie niezbędnych wydatków, dotyczących zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Jakie wydatki można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w czasie zawieszenia działalności gospodarczej?

Koszty w czasie zawieszenia działalności


Nie można wskazać katalogu wydatków, które ponoszone w czasie zawieszenia działalności mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Do kosztów tych można jednak z całą pewnością zaliczyć stałe koszty działalności, z których przedsiębiorca nie może zrezygnować. Chodzi tu przede wszystkim o koszty najmu lokalu, leasingu samochodu, spłaty zaciągniętych przez firmę kredytów.


Organy podatkowe uzależniają możliwość zaliczenia ponoszonych wydatków w czasie zawieszenia działalności do kosztów, w przypadku, gdy umowa zobowiązująca przedsiębiorcę do ich ponoszenia została zawarta przed dniem zawieszenia działalności gospodarczej.


Zgodnie z praktyką organów podatkowych zaliczenie wydatków wynikających z umów zawartych po zawieszeniu działalności do kosztów uzyskania przychodu może spowodować spór przedsiębiorcy z organami podatkowymi.


Do kosztów, które przedsiębiorca może ponosić w trakcie zawieszenia działalności, zalicza się różnego rodzaju świadczenia opłacane w formie abonamentu, koszty stałej obsługi outsourcingowej, zabezpieczenia majątku firmowego, jak również podatki, opłaty, które należy opłacać w okresie zawieszenia działalności, m.in. koszty usług świadczonych przez ochronę, ubezpieczenia majątku, podatek od nieruchomości, opłata za wieczyste użytkowanie gruntu. Również te wydatki mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów w trakcie zawieszenia działalności gospodarczej.


Zobacz: Zawieszenie działalności gospodarczej


Obowiązki wykonującego wolny zawód


Przedsiębiorca wykonujący wolny zawód, może być zobowiązany do ponoszenia wydatków mających na celu utrzymanie prawa do wykonywania określonego zawodu. Dotyczy to m.in. odbywania obowiązkowych szkoleń zawodowych, opłacania składek na rzecz samorządu zawodowego, ubezpieczenia prowadzonej działalności.


Wskazane zobowiązania do ponoszenia określonych wydatków muszą jednak powstać przed dniem zawieszenia działalności. Niestety, nie w każdym przypadku jest to możliwe, ponieważ nie każde zobowiązanie dotyczące wydatku służącego zachowaniu czy zabezpieczeniu źródła przychodów powstaje przed tym dniem. Dla przykładu - obowiązek uczestniczenia w szkoleniach zawodowych może wynikać z ustawy lub uchwały organizacji zawodowej (doradcy podatkowi, pośrednicy w obrocie nieruchomościami). W związku z tym przedsiębiorca wykonujący taki zawód musi w ciągu określonego czasu, nawet jeśli w całości przypada on na okres zawieszenia działalności, wziąć udział w szkoleniach.


Wydatki poniesione na cel związany z zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów, powinny stanowić koszty uzyskania przychodów w okresie zawieszenia działalności bez dodatkowych warunków.


Zobacz: Likwidacja firmy - obowiązki do spełnienia

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

e-agropodatki.pl

Pierwszy w Polsce podatkowy serwis informacyjny dla rolników indywidualnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »