REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obniżyć podatek firmowy za 2011 r.

Katarzyna Rola-Stężycka

REKLAMA

Jest ostatnia okazja, aby obniżyć podatek firmowy za 2011 rok. Można to zrobić inwestując w środki trwałe, o ile wartość żadnego z nich nie przekroczy 3 500 zł razem z kosztami zakupu. Można też wydać pieniądze na pomalowanie biura, przegląd samochodu czy zakup większej partii artykułów biurowych.

Pod koniec roku przedsiębiorcy bardzo często poszukują sposobów obniżenia podatku, jaki muszą odprowadzić do urzędu skarbowego. Wiedzą już jakimi nadwyżkami finansowymi dysponują, mogą więc dokonać drobnych inwestycji. Tax Care podpowiada, jak to zrobić, żeby poniesione wydatki w całości „wrzucić” w koszty podatkowe.

REKLAMA


Zakup środka trwałego, to stopniowy koszt podatkowy

REKLAMA

Inwestycje w rozwój firmy zwykle kojarzą się z zakupem środków trwałych. W ich przypadku poniesionych wydatków nie można jednorazowo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Należy poddać je amortyzacji. Oznacza to, że poniesiony wydatek będzie zaliczany do kosztów ale stopniowo, w określonym przepisami czasie. Jednocześnie przepisy określają, kiedy można rozpocząć taką amortyzację. Niestety jeśli zakupu dokonamy w grudniu, to nie uda się to już w tym roku. Pierwszy odpis jest bowiem możliwy dopiero w następnym miesiącu po wprowadzeniu do ewidencji środków trwałych. Firma poniesienie więc dodatkowy koszt, a kwota podatku za ten rok i tak się nie zmniejszy.


Środek trwały, to zarówno budynki, jak i maszyny, urządzenia, środki transportu ale też meble czy sprzęt biurowy, na przykład komputer, kserokopiarka czy telefon. Decyduje przewidywany okres używania i przeznaczenie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Jeśli zakupione rzeczy firma zamierza używać dłużej niż rok, to będzie to środek trwały.


Przykład:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Firma B nabyła w grudniu maszyny produkcyjne, które zamierza wykorzystywać przez co najmniej trzy lata. W grudniu wprowadziła je do ewidencji środków trwałych. Pierwszego odpisu amortyzacyjny dokona w styczniu, zaliczając jego wysokość do kosztów styczniowych.  


Mali podatnicy i rozpoczynający działalność mogą więcej

Wyjątek został przewidziany dla tzw. małych podatników oraz tych, którzy w danym roku rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej, o ile w dwóch poprzednich latach jej nie prowadzili. Mogą całą wartość środka trwałego zaliczyć jednorazowo do kosztów uzyskania przychodu i w dodatku nie muszą na to czekać do następnego miesiąca. Odpis w koszty mogą zrobić już w miesiącu, w którym wprowadzili go do ewidencji. Ale nie dotyczy to wszystkich środków trwałych tylko zaliczonych do grup 3-8 Klasyfikacji. Znajdziemy tam np. narzędzia, wyposażenie np. drukarka, kserokopiarka, czy  samochody ciężarowe. Trzeba również pilnować rocznego limitu 50 000 euro i pamiętać, że jest to pomoc de minimis (czyli pomoc publiczna, która nie podlega zgłoszeniu do Komisji Europejskiej ze względu na nieprzekroczenie określonych prawem limitów).


Małym podatnikiem jest podatnik, u którego sprzedaż nie przekroczyła w poprzednim roku równowartości w złotych kwoty 1.200.000 euro. W 2010 r. była to 4.736.000 zł.

Zobacz limity dla małego podatnika na 2012 r. >>>


Kupuj przedmioty małej wartości

Co zrobić jeśli nie spełnia się warunków do takiej jednorazowej amortyzacji, a zależy nam na poniesieniu kosztu jeszcze w tym roku, aby zmniejszyć kwotę płaconego podatku?

REKLAMA

Jeśli chcemy kupić środek trwały, jego wartość nie może przekraczać 3 500 zł. Jest to cena za pojedynczy egzemplarz. Można więc kupić np. 20 foteli do biura o łącznej wartości 60 000 zł i o taką kwotę zmniejszyć swój przychód. Wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania.


Możemy też kupić przedmiot droższy, ale pod warunkiem, że będziemy z niego korzystać nie dłużej niż rok. Może to być na przykład dużą partia artykułów biurowych (papier do drukarki, tonery, długopisy).  W tym przypadku trzeba jednak bardzo uważać. Gdy okaże się, że faktycznie zakup będzie służył firmie dłużej niż rok, sytuacja jest dość nieciekawa. Wiąże się to z koniecznością usunięcia takiego jednorazowego kosztu, rozplanowaniem amortyzacji i niestety zapłacenia odsetek za zwłokę.


3 500 zł (netto) trzeba obliczyć

Ustawa wskazuje, że jednorazowo można zaliczyć do kosztów takie środki trwałe, których cena nabycia lub koszt wytworzenia nie przekroczyły 3500 zł. Faktycznie nie jest to jednak kwota, którą zapłaciliśmy kupując np. komputer. Zaliczyć do niej trzeba także inne koszty związane z zakupem (poniesione do dnia przekazania do używania), np. koszty transportu, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji, uruchamiania programów komputerowych. Ale uwaga! Kwotę tę pomniejsza się o VAT, chociaż są tu wyjątki dotyczące w szczególności podatników, którzy nie mają prawa do odliczenia VAT-u (np. korzystający ze zwolnienia podmiotowego).


Jeśli w firmie niczego nie brakuje, można przejrzeć już posiadane środki trwałe. Wydatki poniesione na pomalowanie biura, wymianę wykładziny, naprawę maszyn, urządzeń, samochodu zalicza się do kosztów w miesiącu, w którym zostały poniesione.


Katarzyna Rola-Stężycka

Kierownik Zespołu Analiz Podatkowych Tax Care

  

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA