| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Podatki > Jak zaksięgować fakturę otrzymaną od podwykonawcy usług

Jak zaksięgować fakturę otrzymaną od podwykonawcy usług

Świadczę kompleksowe usługi remontowe. Ze względu na dużą ilość zleceń w październiku byłem zmuszony skorzystać z usług podwykonawcy. Na moje zlecenie wykonywał on usługi malarskie. 24 października wystawił mi fakturę za wykonaną pracę. Jak mam ją ująć w pkpir prowadzonej metodą kasową?


RADA

Podatnik powinien ująć fakturę otrzymaną od podwykonawcy usług malarskich w kolumnie 13 pkpir „Pozostałe wydatki”. Wpisu należy dokonać w dacie wystawienia faktury przez podwykonawcę. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W praktyce obrotu gospodarczego częstym zjawiskiem jest korzystanie z usług podwykonawców. Z taką sytuacją mamy do czynienia w sytuacji przedstawionej przez Czytelnika. Skorzystał on z usług podwykonawcy, który wystawił mu fakturę VAT z datą 24 października br. Faktura dokumentuje poniesione przez Czytelnika wydatki, które mają charakter kosztów pośrednio związanych z osiąganym przez niego dochodem. W związku z tym o momencie dokonania wpisu tego kosztu do pkpir przesądza art. 22 ust. 5c updof. Wynika z niego, że koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Dniem poniesienia kosztu uzyskania przychodów jest natomiast dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu (art. 22 ust. 6b updof). Oznacza to, że otrzymaną od podwykonawcy fakturę Czytelnik powinien wpisać do pkpir w dacie jej wystawienia - 24 października br.

Odrębny problem stanowi wybór kolumny, w której należy dokonać wpisu. Z całą pewnością nie może to być kolumna 10 pkpir. Jest ona bowiem przeznaczona tylko do wpisywania zakupu materiałów i towarów handlowych. Kolumna ta byłaby nieprawidłowa, nawet gdyby otrzymana przez Czytelnika faktura zawierała np. załącznik wyszczególniający materiały zużyte w trakcie usługi malarskiej. Wpisu należy więc dokonać w kolumnie 13 pkpir „Pozostałe wydatki”. Jest ona przeznaczona do wpisywania pozostałych kosztów, takich jak: czynsz za lokal, opłata za energię elektryczną, gaz, wodę, c.o., telefon czy zakup paliw.

PRZYKŁAD

Pan Marek Kowalski prowadzi firmę remontową. W październiku skorzystał z usług podwykonawcy, który na jego rzecz świadczył usługi malarskie. 24 października podwykonawca za świadczone usługi malarskie wystawił fakturę na kwotę 2500 zł. Pan Kowalski otrzymał fakturę 27 października.

Lp.

Data zdarzenia gospodarczego

Nr dowodu księgowego

Opis zdarzenia gospodarczego

Pozostałe wydatki

1

2

3

6

13

278

24.10.2011

Faktura VAT nr 32/2011

Usługa podwykonawcy

2500

• art. 22 ust. 5c i 6b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 205, poz. 1203

• pkt 13 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

Katarzyna Wojciechowska - ekspert w zakresie podatków dochodowych

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Marek Pasiński

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »