| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Podatki > Poczęstunek w gabinecie kosmetycznym a koszty uzyskania przychodów i VAT

Poczęstunek w gabinecie kosmetycznym a koszty uzyskania przychodów i VAT

W gabinecie kosmetycznym klientom czekającym na zabieg proponuje się coś do picia. W związku z tym kupowane są kawa, herbata, mleko, cytryny, soki. Czy takie wydatki stanowią koszt podatkowy dla firmy? Czy można od nich odliczyć VAT?

 

Tak, wspomniane wydatki stanowią koszt uzyskania przychodów i w stosunku do nich przysługuje prawdo do odliczenia podatku naliczonego.

 

UZASADNIENIE

Zgodnie z przepisami art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy. Podobnie koszty uzyskania przychodów definiuje art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

 

 

Ponoszone przez gabinet kosmetyczny wydatki na zapewnienie klientkom odpowiednich warunków podczas oczekiwania na zabieg z pewnością służy osiąganiu przychodów z wykonywanych zabiegów kosmetycznych. W następnym kroku należy rozważyć zatem, czy wydatki te nie znajdują się w negatywnym katalogu kosztów nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Wymienione powyżej ustawy nie definiują pojęcia „reprezentacja”.

W dotychczasowym orzecznictwie przyjęło się stosowanie w tym zakresie wykładni językowej, zgodnie z którą reprezentacja oznacza „okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną”. Oferowanie kawy, herbaty czy soków klientom gabinetów fryzjerskich czy kosmetycznych stało się już utartą praktyką, którą trudno uznać za wystawną czy okazałą, a zatem wydatki na tego typu poczęstunek stanowią koszty uzyskania przychodów.

Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacjach: IBPBI/2/423-1626/10/JD z 11 lutego 2011 roku oraz IBPBI/1/415-636/10/ESZ z 5 października 2010 roku.

W stosunku do powyższych wydatków przedsiębiorcy przysługuje także prawo do odliczenia VAT, pod warunkiem, że usługi świadczone przez gabinet kosmetyczny są również opodatkowywane. Zgodnie z art.86 ust.1 ustawy z 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

 

Zakup wymienionych przez Państwa napojów nie mieści się również w wymienionym w art. 88 ustawy negatywnym katalogu towarów i usług, w stosunku do których nie przysługuje odliczenie.

 

Ewa Konarska

 

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Grzegorz Wróbel

doradca, interim manager PM Doradztwo Gospodarcze Sp. z o.o.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »