REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak jest opodatkowana VAT sprzedaż w sklepie internetowym

Aneta Szwęch
Aneta Szwęch

REKLAMA

Dokonujemy wysyłkowej sprzedaży towarów za pobraniem (kurier). Mamy w związku z tym pytanie: kiedy powstaje obowiązek podatkowy dla róznego rodzaju czynności. Czy na ustalenie daty powstania obowiązku podatkowego wpływa fakt, że dany kurier stosuje ustawę o prawie pocztowym?

 

REKLAMA

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy dla tego rodzaju czynności:

1) w dniu wystawienia faktury na zasadach ogólnych (art. 19 ust. 4 ustawy o VAT),

2) czy w dniu wpływu pieniędzy na rachunek bankowy (art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o VAT)?

Czy na ustalenie daty powstania obowiązku podatkowego wpływa fakt, że dany kurier stosuje ustawę o prawie pocztowym?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

 

POrada

 

Obowiązek podatkowy w odniesieniu do całości sprzedaży (dostawy towarów) zrealizowanej za pośrednictwem firmy kurierskiej powstaje w dniu wpływu zapłaty na rachunek bankowy lub do kasy sprzedawcy, tj. zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o VAT. W przypadku wszelkich dostaw dokonywanych w systemie wysyłkowym za zaliczeniem pocztowym, w tym również za pobraniem zapłaty przez firmę kurierską przy wydaniu towaru odbiorcy, obowiązek podatkowy powstaje w dniu otrzymania przez podatnika zapłaty za towar.

 

uzasadnienie

 

W działalności firmy wysyłkowej zapłata za towar dostarczony nabywcy następuje z reguły w formie:

zaliczki otrzymanej przed wydaniem towaru,

przelewu na rachunek bankowy po wydaniu towaru, bądź

za pobraniem przez firmę kurierską lub pracownika Poczty Polskiej przy dostawie towaru.

 

W przypadku firmy wysyłkowej otrzymanie zapłaty wpływa na datę powstania obowiązku podatkowego.

 

Przypadek 1. Otrzymanie zaliczki

 

Otrzymanie zaliczki przed wydaniem towaru powoduje powstanie obowiązku podatkowego z chwilą jej otrzymania w tej części, co wynika z art. 19 ust. 11 ustawy o VAT. Jeśli sprzedawca obrót ten potwierdzi fakturą VAT, to należy ją wystawić w ciągu 7 dni, licząc od dnia otrzymania zaliczki. Data wystawienia faktury zaliczkowej nie wpływa jednak na datę powstania obowiązku podatkowego. Obowiązek podatkowy z tytułu zaliczki powstał bowiem w dniu otrzymania zaliczki.

 

PRZYKŁAD

W sklepie internetowym ABC klient może zakupić towary, płacąc za nie przelewem w dniu ich zamówienia. Po opłaceniu zamówienia przez klienta firma ABC wysyła do niego zamówiony towar. 30 maja 2011 r. klient zamówił w sklepie ABC towar, za który zapłacił przelewem. Kwota przelewu została uznana na rachunku sklepu ABC w dniu 31 maja 2011 r. Obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży powstał więc 31 maja 2011 r. (zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy o VAT), czyli w dniu otrzymania zaliczki. Sklep ABC wysłał towar 1 czerwca 2011 r. wraz z wystawioną w tym samym dniu fakturą VAT (data wystawienia 1 czerwca 2011 r.). Data wystawienia faktury nie wpływa na moment powstania obowiązku podatkowego. Sklep ABC ma obowiązek rozliczyć VAT od otrzymanej zaliczki w deklaracji za maj 2011 r.

 

Przypadek 2. Przelew na rachunek bankowy po wydaniu towaru

 

Może również wystąpić sytuacja, w której firma wysyłkowa dostarcza towar do klienta, zaś zapłata następuje z odroczonym terminem płatności, tj. najczęściej przelewem na rachunek bankowy. W takiej sytuacji obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych. Jeśli sprzedaż powinna być potwierdzona fakturą VAT, to obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia tej faktury, lecz nie później niż 7. dnia, licząc od dnia wydania towaru, tj. zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy o VAT.

 

PRZYKŁAD

Sklep internetowy ABC wysyła klientom zamówione towary wraz z fakturą. Po otrzymaniu towaru klienci dokonują zapłaty należności za towar przelewem. 23 maja 2011 r. w sklepie internetowym ABC klient zamówił towar. Sklep ABC wysłał towar 25 maja 2011 r. wraz z fakturą wystawioną w tym samym dniu (data wystawienia 25 maja 2011 r.). Klient otrzymał towar 30 maja 2011 r. i zapłacił za niego 1 czerwca 2011 r.

W tym przypadku obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży powstał 25 maja 2011 r. (zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy o VAT). Z tytułu tej transakcji podatnik - sklep internetowy ma obowiązek wykazać VAT należny w deklaracji za maj 2011 r.

 

Przypadek 3. Wysyłka towarów przez kuriera

 

Może wystąpić również taka sytuacja, w której firma wysyłkowa dostarcza towar do klienta za pośrednictwem firmy kurierskiej. Organizacja wysyłki towaru do klienta odbywa się wówczas w ten sposób, że kurier dostarcza towar nabywcy, pobiera od niego zapłatę przy dostawie towaru, a następnie dokonuje zwrotu pobranej zapłaty na rachunek bankowy lub do kasy firmy wysyłkowej. Z art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o VAT wynika, że w przypadku dostawy wysyłkowej dokonywanej za zaliczeniem pocztowym obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania zapłaty.

 

 

 

Na tle przywołanego przepisu może powstać wątpliwość, czy dla tej wysyłkowej dostawy towaru obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych czy w sposób szczególny określony w art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o VAT. Kluczową kwestią jest ustalenie, czy otrzymanie zapłaty w związku z wysyłkową dostawą towaru dokonanej za zaliczeniem pocztowym jest tożsame z dostawą towaru za pobraniem przez firmę kurierską. Czy użyty przez ustawodawcę termin „zaliczenie pocztowe” odnosi się do zapłaty otrzymanej przez publicznego operatora pocztowego, którym jest Poczta Polska S.A., czy wskazuje raczej na rodzaj działalności polegającej na dostarczaniu przesyłki przez kuriera, wydawanej odbiorcy pod warunkiem pobrania zapłaty w kwocie określonej przez nadawcę?

 

Należy wskazać, że firmy kurierskie co do zasady prowadzą działalność gospodarczą na podstawie ustawy - Prawo pocztowe, tj. na podstawie wpisu do „Rejestru operatorów pocztowych” prowadzonego przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE). Wpis do tego rejestru uprawnia do wykonywania działalności pocztowej, przez którą rozumie się m.in. zarobkowe przyjmowanie, przemieszczanie i doręczanie przesyłek oraz druków nieopatrzonych adresem (tzw. druków bezadresowych), wykonywane w obrocie krajowym lub zagranicznym. Usługi te są określane mianem poczty kurierskiej, zaś firma kurierska funkcjonująca na podstawie wpisu do wymienionego rejestru, jako przedsiębiorca uprawniony do wykonywania działalności pocztowej, posiada status operatora pocztowego. Zatem firmy kurierskie generalnie są obowiązane do stosowania ustawy - Prawo pocztowe w zakresie odnoszącym się do przedmiotu ich działalności.

 

Uznanie firmy kurierskiej za operatora pocztowego powoduje, że zwrot „zaliczenie pocztowe” odnosi się także do sposobu pobrania zapłaty za dostarczony towar przez firmę świadczącą usługi poczty kurierskiej. W rezultacie dla dostawy wysyłkowej dokonanej za pobraniem przez firmę kurierską stosuje się art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o VAT, gdyż wskazany przepis nie dotyczy wyłącznie zaliczenia pocztowego realizowanego przez Pocztę Polską, lecz także innych firm, np. kurierskich, umożliwiających wysyłkę towarów „za pobraniem”. Potwierdzenie tego stanowiska można odnaleźć w interpretacji indywidualnej z 2 marca 2010 r., nr ILPP1/443-1571/09-2/AT. W powołanym piśmie Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wyjaśnił terminy „za zaliczeniem pocztowym” i „za pobraniem” i uznał je za tożsame. W pismie tym Dyrektor IS stwierdził m.in.:

 

Według Słownika języka polskiego PWN, Warszawa 2005, termin „zaliczenie” oznacza „wysłać coś za zaliczeniem pocztowym, kolejowym (skrótowo: za zaliczeniem); wysłać coś pocztą, koleją, z zastrzeżeniem że przesyłka może być odebrana przez adresata po zapłaceniu sumy wskazanej przez nadawcę”. Natomiast pojęcie „pobranie” oznacza „zainkasowanie przez pocztę na zlecenie nadawcy pewnej kwoty od adresata przesyłki; wysłać coś za pobraniem pocztowym”.

 

Z przywołanych definicji wynika jednoznacznie, iż oba terminy traktowane są jednakowo. Zakładając racjonalność ustawodawcy, przesyłka dostarczana za pomocą innego kuriera powinna być traktowana tak samo jak dostarczana przez Pocztę Polską, ze względu na fakt, iż forma realizacji przesyłki (wydanie jej adresatowi po uiszczeniu wskazanej przez nadawcę kwoty) i forma zapłaty (gotówka lub wpłata na rachunek bankowy) są identyczne.

 

Tak więc otrzymanie zapłaty w przypadku dostawy wysyłkowej dokonanej „za zaliczeniem pocztowym” jest równoznaczne z otrzymaniem zapłaty „za pobraniem” przez firmy kurierskie. Moment powstania obowiązku podatkowego w obu przypadkach jest jednakowy.

 

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż przytoczony art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy nie dotyczy wyłącznie zaliczenia pocztowego, realizowanego przez Pocztę Polską, lecz także innych firm, np. kurierskich, umożliwiających wysyłkę towarów „za pobraniem”.

 

W wymienionym piśmie organ podatkowy uznał w rezultacie, że w przypadku wysyłkowej dostawy towarów za zaliczeniem (pobraniem gotówki) przez firmę kurierską, którą to gotówkę nabywca uiszcza w momencie odbioru przesyłki, obowiązek podatkowy powstaje na podstawie art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o VAT, czyli w dniu otrzymania przez firmę wysyłkową zapłaty za sprzedany towar, przy czym dniem otrzymania zapłaty jest dzień uznania rachunku bankowego bądź wpływu należności do kasy.

 

 

Co istotne, analogiczne stanowisko wynika także z prawomocnego wyroku WSA w Łodzi z 13 maja 2010 r., sygn. akt I SA/Łd 1196/09, w którym Sąd orzekł, że:

 

Zgodnie bowiem z art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania zapłaty w przypadku dostawy wysyłkowej dokonywanej za zaliczeniem pocztowym. Powyższy przepis, wbrew twierdzeniom skarżącej, precyzuje nie podmioty, lecz rodzaj działalności tej regulacji podlegający, a mianowicie dotyczy dostarczania przesyłek, za które należność pobierana jest poprzez zaliczenie pocztowe. Przy czym, jak słusznie wskazał organ, w Słowniku języka polskiego pojęcia „za zaliczeniem pocztowym” i „za pobraniem” są traktowane tożsamo i odnoszą się do dostarczania przesyłek po uiszczeniu wskazanej przez nadawcę kwoty. Poza tym, jak podnosi organ, w ww. przepisie nie ma zapisu, że chodzi o zaliczenie pocztowe dokonane przez Pocztę Polską. Jest to o tyle istotne spostrzeżenie, że jeśli ustawodawcy chodziłoby o Pocztę Polską, to taki zapis znalazłby się w ww. przepisie, tak jak znalazł się w załączniku nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług poz. 2, a w przepisie art. 19 ust. 13 pkt 6 powyższego zapisu o Poczcie Polskiej nie ma. Zatem w przypadku wszelkich dostaw dokonywanych „za zaliczeniem pocztowym, w tym również za pobraniem przez firmę kurierską”, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania przez podatnika zapłaty za wydany firmie kurierskiej towar.

 

Przesyłki publicznego operatora pocztowego są traktowane tak samo jak przesyłki firm kurierskich, innych niż publiczny operator pocztowy. Firmy kurierskie, działając generalnie na podstawie ustawy - Prawo pocztowe, wydają przesyłkę klientowi dopiero z chwilą otrzymania zapłaty należności w kwocie określonej przez firmę wysyłkową, czyli za pobraniem należności (za zaliczeniem pocztowym). Taki sposób pobrania zapłaty powoduje konieczność ustalenia daty powstania obowiązku podatkowego z uwzględnieniem art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o VAT. Dla wysyłkowej dostawy towaru, dokonanej za pobraniem przez firmę kurierską, datę tę wyznacza dzień otrzymania przez nadawcę zapłaty za towar dostarczony do odbiorcy.

 

PRZYKŁAD

Sklep internetowy ABC wysyła towary za zaliczeniem pocztowym. W swojej działalności korzysta z usług firmy kurierskiej. 23 maja 2011 r. w sklepie internetowym ABC klient zamówił towar, za który ma zapłacić kurierowi. Firma kurierska dostarczyła zamówiony przez klienta towar 27 maja 2011 r. Uzyskaną kwotę firma kurierska przelała na konto sprzedawcy 1 czerwca 2011 r. Obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży wysyłkowej powstał więc w dniu 1 czerwca 2011 r. (zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o VAT), czyli z dniem otrzymania zapłaty. VAT należny z tytułu tej transakcji podatnik - sklep internetowy ma obowiązek wykazać w deklaracji za czerwiec 2011 r.

 

Podstawa  prawna:

• art. 2 ust. 1 pkt 1, art. 3 pkt 11, art. 6 ust. 2, art. 8 ustawy z 12 czerwca 2003 r. - Prawo pocztowe - j.t. Dz.U. z 2008 r. Nr 189, poz. 1159; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 182, poz. 1228

• art. 19 ust. 1, 4, 11 i ust. 13 pkt 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 106, poz. 622

Aneta Szwęch

ekspert w zakresie VAT

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    REKLAMA

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    REKLAMA

    Czekoladowa inflacja (chocoflation) przed Wielkanocą? Trzeci rok z rzędu produkcja kakao jest mniejsza niż popyt

    Ceny kakao gwałtownie rosną, ponieważ 2024 r. to trzeci z rzędu rok, gdy podaż nie jest w stanie zaspokoić popytu. Z analiz Allianz Trade wynika, że cenę za to będą płacić konsumenci.

    Kończy się najostrzejsza zima od 50 lat. Prawie 5 mln zwierząt hodowlanych zginęło z głodu w Mongolii

    Dobiegająca końca zima w Mongolii, najostrzejsza od pół wieku, doprowadziła do śmierci niemal 5 mln kóz, owiec i koni, które nie są w stanie dotrzeć do pożywienia. To duży cios w gospodarkę kraju zamieszkanego przez ok. 3,3 mln ludzi, z których ok. 300 tys. utrzymuje się z hodowli zwierząt - podkreśliło Radio Swoboda.

    REKLAMA