| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Podatki > Podatkowe konsekwencje zbycia majątku trwałego firmy

Podatkowe konsekwencje zbycia majątku trwałego firmy

Nasza spółka ma zamiar zbyć samochód osobowy i dwa samochody ciężarowe. Jak powinniśmy ustalić dochód ze zbycia? Czy jest różnica przy ustalaniu dochodu ze zbycia samochodu osobowego oraz ciężarowego?

Wydatki poniesione na instalację przyłączy do sieci np. wodociągowej należy kwalifikować do kosztów uzyskania przychodów związanych z dostarczaniem wody niezbędnej do prowadzenia działalności. W przypadku nieodpłatnego przekazania infrastruktury technicznej (zbycia) na zasadzie umów wzajemnych, których treścią są określone zobowiązania obu stron umowy, nie ma podstaw do utożsamiania tego rodzaju czynności z darowizną, której nie uznaje się za koszty podatkowe. W wyroku o sygn. akt SA/Ka 1836/98 (ONSA 2001/3/112) NSA uznał: „Jednocześnie przy tak brzmiącym przepisie nie można było uznać, że przeniesienie własności następowało w formie darowizny w rozumieniu art. 888 k.c. W tym stanie rzeczy uzasadnione jest stanowisko, że wydatki na wytworzenie przyłączy do sieci energetycznej należy traktować jako koszt uzyskania dostawy energii elektrycznej niezbędnej do prowadzenia działalności firmy”.
W świetle powyższego nie powinno być również uznane za darowiznę nieodpłatne przekazanie inwestycji infrastrukturalnych zrealizowanych w ramach wspólnego przedsięwzięcia budowlanego w celu racjonalizacji gospodarki mieszkaniowej. Nie będzie to również ofiara wszelkiego rodzaju, która powoduje wykluczenie z kosztów podatkowych. Takie działania nie mają bowiem na celu obdarowania kogokolwiek, ale wynikają ze współpracy w ramach realizacji określonego zadania budowlanego.
Na podstawie konkretnych stanów faktycznych, w tym umów o nieodpłatne przekazanie oraz wszelkich porozumień w tym zakresie, można ocenić, czy doszło do naruszenia prawa, czy nieodpłatne przekazanie miało charakter tzw. wymuszonej darowizny, czy była to niezbędna i konieczna forma współpracy związanej bezpośrednio z realizacją zadania inwestycyjnego, jakim jest budowa. Jeżeli przekazanie tego rodzaju infrastruktury na podstawie skutecznej umowy było zgodne z przepisami prawa i nie miało cech darowizny, wówczas koszty jej wykonania będą stanowiły dla przekazującego koszty uzyskania przychodów. Zasadniczo bowiem do kosztów przedsięwzięcia inwestycyjno-budowlanego zalicza się między innymi koszty wykonania przyłączy technicznych, koszty wykonania urządzeń i obiektów budowlanych związanych z budynkami mieszkalnymi oraz koszty wykonania niezbędnego uzbrojenia terenu.
Spółka sprzedaje obiekt socjalny. Jakie są konsekwencje zbycia zakładowych obiektów socjalnych?
W razie sprzedaży środków trwałych służących działalności socjalnej podatnicy mogą przychody przeznaczyć na utrzymanie lub odtworzenie zakładowych obiektów socjalnych. W takim przypadku, jeżeli przychody ze sprzedaży nie zwiększają środków Funduszu, a zatem zwiększają przychody dla celów podatku dochodowego, to odpowiednio koszty uzyskania takiego przychodu (wartości netto sprzedanych środków trwałych) będą stanowiły koszty uzyskania przychodów w całej wysokości, a nie tylko do kwoty uzyskanego przychodu ze sprzedaży. W takiej sytuacji zarówno strata, jak i dochód ze sprzedaży wpływają na dochód stanowiący podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. W tych okolicznościach istotny jest sam fakt przeznaczenia uzyskanych przychodów ze sprzedaży na utrzymanie lub odtworzenie zakładowych obiektów socjalnych i nie ma ściśle określonego okresu wydatkowania uzyskanych środków z tej sprzedaży, a zatem podatnik nie musi ich wydatkować w całej wysokości w roku, w którym uzyskano przychód.
Możliwość uniknięcia obowiązku powiększania środków funduszu istnieje również w przypadku wniesienia do innej spółki w postaci aportu środków trwałych służących działalności socjalnej. Wniesienie aportu nie jest ani sprzedażą, ani likwidacją tych środków trwałych, rozumianą jako wycofanie ich z użytkowania, które może mieć miejsce na przykład w wyniku zniszczenia, zużycia lub nieopłacalności ich dalszej eksploatacji, a tym samym nie ma obowiązku zwiększania środków funduszu.
Mirosław Dawidziuk
PODSTAWA PRAWNA
art. 4a pkt 1, art. 12 ust. 1 pkt 7, art. 12 ust. 5, art. 14, art. 15 ust. 1i-1k, art. 16 ust. 1 pkt 1, art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Jacek Trusiński

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »