| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Podatki > Co zrobić w przypadku wystawienia paragonu na kwotę wyższą niż właściwa

Co zrobić w przypadku wystawienia paragonu na kwotę wyższą niż właściwa

Co zrobić, jeżeli na paragon z kasy fiskalnej zamiast kwoty 700 zł została nabita kwota 18 000 zł? Czy trzeba ten błąd zgłaszać do urzędu skarbowego? Czy wystarczy napisać oświadczenie i dołączyć je do innych dokumentów księgowych?


RADA

W przedstawionym przypadku sposób postępowania zależy od tego, czy błędny paragon został (lub zostanie) odzyskany, czy nie. Niezależnie od tego, czy paragon zostanie odzyskany, czy nie, nie trzeba składać żadnego oświadczenia w urzędzie skarbowym. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Stosunkowo często zdarza się, że podatnicy popełniają błąd przy wystawianiu paragonu z kasy fiskalnej. Ponieważ niemożliwa jest jakakolwiek ingerencja podatnika w pamięć fiskalną kasy (również podmiotów wykonujących serwis techniczny kas rejestrujących), więc raz wprowadzone do kasy dane nie podlegają już modyfikacji. Obowiązujące przepisy o VAT (w szczególności przepisy rozporządzenia w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania) nie określają obowiązującego podatników sposobu postępowania w takich przypadkach. W szczególności nie wskazują sposobu korygowania błędnych paragonów.

W praktyce przyjęło się postępowanie polegające na prowadzeniu tzw. zeszytu (ewidencji) korekt i odnotowywaniu w nim wszelkich przypadków wystawienia błędnego paragonu (np. wystawienia paragonu na zawyżoną kwotę).

Jak czytamy w postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego w Elblągu z 31 stycznia 2006 r. (sygn. PP2/443-100-I/05, publ. http://sip.mf.gov.pl/sip/):(...) przepisy prawa podatkowego nie precyzują również sposobu ewidencjonowania danych wynikających z błędnych paragonów fiskalnych. Tym samym ich ewidencjonowanie w zeszycie oznaczonym jako „zeszyt korekt”, nie podlegającym rejestrowaniu w Urzędzie Skarbowym należy uznać za działanie właściwe.

W celu rozwiązania sytuacji przedstawionej w pytaniu możliwe są dwa scenariusze. Należy jednak zaznaczyć, że niezależnie od tego, który z nich zostanie wybrany, nie jest konieczne dokonywanie żadnego zgłoszenia do urzędu skarbowego. Przepisy nie określają bowiem takiego obowiązku.

Pierwszy sposób polega na odnotowaniu w zeszycie korekt faktu wystawienia błędnego paragonu bez wystawiania kolejnego (prawidłowego) paragonu. Sposób ten należy uznać za prawidłowy w przypadkach, gdy nie jest możliwe odzyskanie błędnego paragonu. W zeszycie korekt należy wówczas:

• wpisać, że „w dniu X wystawiono błędny paragon za towar/usługę Y”,

• wskazać przyczynę błędu (w omawianej sytuacji jako przyczynę błędu można wskazać „zaewidencjonowanie błędnej ceny” lub, bardziej szczegółowo, „pomyłkowe zewidencjonowanie ceny 18 000 zł zamiast 700 zł”),

• wpisać błędne kwoty wskazane na paragonie, kwoty w prawidłowej wysokości oraz różnicę między tymi kwotami.

Drugi sposób polega na wystawieniu drugiego (prawidłowego) paragonu. Sposób ten jest właściwy, jeśli podatnik dysponuje błędnym paragonem. W zeszycie korekt należy wskazać wówczas, że np. „paragon wystawiony w dniu X za towar/usługę Y został ze względu na pomyłkę w cenie wystawiony raz jeszcze”. W takim przypadku do zeszytu korekt należy:

• załączyć błędny paragon,

• wskazać przyczynę błędu (w omawianej sytuacji - analogicznie jak w pierwszym sposobie postępowania),

• wpisać błędne kwoty wskazane na pierwszym paragonie, kwoty w prawidłowej wysokości wskazane na drugim paragonie oraz różnicę między tymi kwotami.

Podsumowując, należy stwierdzić, że właściwe skorygowanie błędnie wystawionych paragonów jest bardzo ważne. Uzasadnia niewykazanie w deklaracji VAT (a w konsekwencji niezapłacenie) VAT od zawyżonego obrotu. Niestety, nie ma przepisów, które wprost regulowałyby kwestię paragonów, na których wykazano kwotę należnego VAT w wysokości wyższej od należnej, tak jak reguluje to art. 108 ustawy o VAT w odniesieniu do faktur VAT. Brak takiej regulacji nie wyklucza jednak zakwestionowania prawidłowości dokonanych rozliczeń w razie ewentualnej kontroli.

• rozporządzenie Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania - Dz.U. Nr 212, poz. 1338

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kadry dla Każdego

Strona poświęcona aktualnościom kadrowo-płacowym.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »