| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Podatki > Czy wydatki na upominki dla kontrahentów w postaci słodyczy i alkoholi stanowią koszty

Czy wydatki na upominki dla kontrahentów w postaci słodyczy i alkoholi stanowią koszty

Ze środków obrotowych zakupiliśmy dla naszych kontrahentów upominki w postaci słodyczy i alkoholi. Otrzymaliśmy faktury VAT, na których są wymienione poszczególne pozycje słodyczy i alkoholi. Prowadzimy ewidencję obdarowanych osób, z której wynika, że żaden z obdarowanych nie otrzymał prezentu o wartości powyżej 70 zł netto. Na upominkach nie zamieściliśmy logo firmy. Jak w tej sytuacji zakwalifikować wydatki poniesione na zakup upominków?


rada

Wydatki na zakup upominków stanowią w przedstawionej sytuacji koszty reprezentacji, a więc nie stanowią podatkowych kosztów uzyskania przychodów.

uzasadnienie

Nie wszystkie wydatki ponoszone przez podatników w celu osiągnięcia przychodów mogą być przez nich zaliczane do kosztów podatkowych. Kosztów podatkowych nie stanowią wydatki wymienione w art. 16 ust. 1 updop, w tym koszty reprezentacji (art. 16 ust. 1 pkt 28 updop).

Przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia reprezentacji. Słowniki języka polskiego definiują reprezentację jako okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną. Na gruncie tej definicji za reprezentację w znaczeniu podatkowym należy uznawać działania polegające na stwarzaniu i utrwalaniu pozytywnego wizerunku danego podatnika.

Reprezentację stanowi, między innymi, wręczanie upominków kontrahentom. Powszechnie za wyjątek od tej reguły są uznawane oznaczone logo podatnika upominki o niewielkiej wartości - przykładowo: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 30 stycznia 2009 r., nr IPPB5/423-233/08-2/MW. Co więcej, kosztami uzyskania przychodów nie są w szczególności koszty reprezentacji poniesione na zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych (art. 16 ust. 1 pkt 28 updop). A zatem poniesione przez Państwa wydatki na zakup upominków dla kontrahentów w postaci słodyczy oraz alkoholi nie stanowią - jako koszty reprezentacji - kosztów podatkowych.

Bez znaczenia jest przy tym fakt, że prowadzą Państwo ewidencję obdarowanych osób, z której wynika, że żaden z obdarowanych nie otrzymał prezentu o wartości powyżej 70 zł netto. Okoliczności takie mają znaczenie na gruncie VAT, gdyż pozwalają uznać przekazanie upominków za niepodlegające opodatkowaniu VAT przekazanie prezentów o małej wartości (art. 7 ust. 3 oraz art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT).

• art. 15 ust. 1 oraz art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 149, poz. 996

• art. 7 ust. 3 i art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 107, poz. 679

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Paweł Barnik

Ekspert podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »