| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Podatki > Jak poprawnie prowadzić kasę fiskalną dla celów podatkowych i VAT

Jak poprawnie prowadzić kasę fiskalną dla celów podatkowych i VAT

Firma prowadzi sprzedaż detaliczną i rozpoczęła jej ewidencjonowanie za pomocą kasy fiskalnej. W jaki sposób mamy ustalić na koniec miesiąca podatek dochodowy i VAT od sprzedaży?


rada

Przy sprzedaży detalicznej dokumentem określającym wysokość sprzedaży netto oraz obrót VAT na potrzeby rozliczenia podatku dochodowego i VAT jest miesięczny raport fiskalny. Dane z tego raportu należy przenieść do ewidencji sprzedaży VAT i z ewidencji do deklaracji VAT za dany miesiąc. Przychód podatkowy na potrzeby podatku dochodowego to suma sprzedaży netto według poszczególnych stawek z miesięcznego raportu fiskalnego.

uzasadnienie

Podatnicy posiadający kasy fiskalne są obowiązani zgodnie z § 7 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania:

• ewidencjonować każdą sprzedaż za pomocą kasy fiskalnej,

• drukować paragon fiskalny z każdej sprzedaży,

• wydawać oryginał wydrukowanego dokumentu nabywcy,

• sporządzić raport fiskalny dobowy po zakończeniu sprzedaży za każdy dzień, nie później niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym,

• sporządzać raport fiskalny za okres miesięczny po zakończeniu sprzedaży w ostatnim dniu miesiąca, nie później niż przed rozpoczęciem sprzedaży w następnym miesiącu.

Oprócz tego każdy podatnik VAT ma obowiązek prowadzić ewidencję VAT pozwalającą na prawidłowe wypełnienie deklaracji VAT zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o VAT:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Ewidencja VAT nie ma określonego wzoru. Ustawodawca w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT określił dane, jakie powinna zawierać ewidencja VAT. Są to:

• kwoty podatku naliczonego związane z czynnościami, od których przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, i kwoty, w stosunku do których prawo takie nie przysługuje,

• dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, czyli nazwa towaru lub usługi oraz ich wartość netto,

• wysokość podatku należnego,

• kwota podatku naliczonego obniżającego podatek należny,

• kwota podatku podlegająca wpłacie do urzędu skarbowego,

• inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Mając na uwadze ten przepis oraz formularz deklaracji VAT, trzeba stwierdzić, że ewidencja sprzedaży konieczna do określenia obrotu VAT i podatku należnego, stosowana w rozliczeniach VAT, powinna zawierać:

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

BSWW Legal & Tax

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »