| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Podatki > Jak poprawnie prowadzić kasę fiskalną dla celów podatkowych i VAT

Jak poprawnie prowadzić kasę fiskalną dla celów podatkowych i VAT

Firma prowadzi sprzedaż detaliczną i rozpoczęła jej ewidencjonowanie za pomocą kasy fiskalnej. W jaki sposób mamy ustalić na koniec miesiąca podatek dochodowy i VAT od sprzedaży?


rada

Przy sprzedaży detalicznej dokumentem określającym wysokość sprzedaży netto oraz obrót VAT na potrzeby rozliczenia podatku dochodowego i VAT jest miesięczny raport fiskalny. Dane z tego raportu należy przenieść do ewidencji sprzedaży VAT i z ewidencji do deklaracji VAT za dany miesiąc. Przychód podatkowy na potrzeby podatku dochodowego to suma sprzedaży netto według poszczególnych stawek z miesięcznego raportu fiskalnego.

uzasadnienie

Podatnicy posiadający kasy fiskalne są obowiązani zgodnie z § 7 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania:

• ewidencjonować każdą sprzedaż za pomocą kasy fiskalnej,

• drukować paragon fiskalny z każdej sprzedaży,

• wydawać oryginał wydrukowanego dokumentu nabywcy,

• sporządzić raport fiskalny dobowy po zakończeniu sprzedaży za każdy dzień, nie później niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym,

• sporządzać raport fiskalny za okres miesięczny po zakończeniu sprzedaży w ostatnim dniu miesiąca, nie później niż przed rozpoczęciem sprzedaży w następnym miesiącu.

Oprócz tego każdy podatnik VAT ma obowiązek prowadzić ewidencję VAT pozwalającą na prawidłowe wypełnienie deklaracji VAT zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o VAT:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Ewidencja VAT nie ma określonego wzoru. Ustawodawca w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT określił dane, jakie powinna zawierać ewidencja VAT. Są to:

• kwoty podatku naliczonego związane z czynnościami, od których przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, i kwoty, w stosunku do których prawo takie nie przysługuje,

• dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, czyli nazwa towaru lub usługi oraz ich wartość netto,

• wysokość podatku należnego,

• kwota podatku naliczonego obniżającego podatek należny,

• kwota podatku podlegająca wpłacie do urzędu skarbowego,

• inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Mając na uwadze ten przepis oraz formularz deklaracji VAT, trzeba stwierdzić, że ewidencja sprzedaży konieczna do określenia obrotu VAT i podatku należnego, stosowana w rozliczeniach VAT, powinna zawierać:

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

mKsiegowa.pl program księgowy

mKsiegowa.pl to program księgowy online dla spółek, stowarzyszeń i fundacji. Magazyn online. Efaktura.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK