REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy na fakturze VAT można podawać skróconą nazwę sprzedawcy i nabywcy

Anna Potocka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy można stosować skróconą nazwę firmy przy wystawianiu i otrzymywaniu faktur?

rada

REKLAMA

Tak. Przy wystawianiu i otrzymywaniu faktur można posługiwać się nazwą skróconą przyjętą w prowadzonej działalności. Gdy firmę prowadzi osoba fizyczna, oprócz nazwy skróconej musi być podane również jej imię i nazwisko.

uzasadnienie

Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać m.in.: imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy, ich adresy oraz ich numery identyfikacji podatkowej (NIP).

REKLAMA

Podstawowym celem wprowadzonych regulacji jest jednoznaczna identyfikacja stron transakcji udokumentowanych fakturą na potrzeby VAT. Z tego względu nazwa sprzedawcy i nabywcy, które są wpisane na fakturze VAT, muszą być przede wszystkim zgodne z danymi identyfikacyjnymi podatnika podanymi na drukach zgłoszeniowych NIP i VAT-R, złożonych w urzędzie skarbowym właściwym ze względu na miejsce rozliczania VAT. Jeżeli przedsiębiorca (osoba fizyczna, spółka nieposiadająca osobowości prawnej, osoba prawna) działa pod firmą (nazwą), może posługiwać się również skrótem tej firmy (nazwy). Firma i jej skrót (nazwa i nazwa skrócona) powinny być wówczas określone we właściwym rejestrze, np. ewidencji działalności gospodarczej, Krajowym Rejestrze Sądowym. Stanowią one indywidualne oznaczenie przedsiębiorcy. Na fakturze VAT firma może posługiwać się wówczas wyłącznie określoną nazwą skróconą. Dotyczy to również otrzymywanych (jako nabywca) przez nią faktur.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast firmą osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą jest jej imię, nazwisko i ewentualne dodatkowe oznaczenia (np. nazwa firmy, nazwa skrócona). Osoba fizyczna musi być zarejestrowana pod swoim nazwiskiem. Nie wyklucza to włączenia do firmy pseudonimu. W tym przypadku podatnikiem jest osoba fizyczna jako przedsiębiorca. Jej dane (nazwa) to imię i nazwisko, które dodatkowo mogą być rozszerzone o przyjętą nazwę. Taką zatem nazwą firma powinna się posługiwać w dokumentach potwierdzających dokonywaną sprzedaż dokumentowaną fakturami VAT. Skrócona nazwa może dotyczyć wyłącznie jej przyjętej dodatkowej nazwy. Takie same zasady dotyczą wykazywanej na fakturze nazwy nabywcy transakcji.

Stanowisko takie potwierdził m.in. Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów w piśmie z 25 maja 2006 r. (nr 1438/443/92-40/2006/AO), w którym stwierdził: Przedsiębiorca prowadzący działalność jednoosobowo jako osoba fizyczna winien podawać na fakturach imię i nazwisko oraz adres zamieszkania. Powyżej wymienione dane zawarte są bowiem w zgłoszeniu rejestracyjnym w zakresie podatku od towarów i usług ww. podmiotów (VAT-R) i obok numeru identyfikacji podatkowej (NIP) stanowią podstawowe elementy identyfikacji podatnika zarejestrowanego dla potrzeb tego podatku.

Skrócone nazwy sprzedawcy i nabywcy na fakturze muszą zatem jednoznacznie identyfikować te podmioty według ich nazw lub nazw skróconych, pod którymi dokonali rejestracji jako przedsiębiorcy. Ponadto muszą być podane również ich adresy i numery NIP.

Przykład

Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe „Alfa”, działające pod adresem 02-555 Warszawa, ul. Mała 24, określiło nazwę skróconą PH-U „Alfa”.

Jeżeli posiada ono osobowość prawną, na fakturze (jako sprzedawca lub nabywca) może posługiwać się następującą nazwą skróconą:

PH-U „Alfa” sp. z o.o

02-555 Warszawa, ul. Mała 24

Jeżeli nazwę taką przyjął pan Jan Nowak działający jako indywidualny przedsiębiorca, jego nazwa skrócona, którą może się posługiwać na fakturach, będzie wyglądała tak:

Jan Nowak

PH-U „Alfa”

02-555 Warszawa, ul. Mała 24

WAŻNE!

REKLAMA

Firmą (nazwą) osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą jest jej imię, nazwisko i ewentualne dodatkowe oznaczenia (tj. nazwa firmy, nazwa skrócona). Taka nazwa powinna być podawana w wystawianych fakturach dokumentujących sprzedaż. Natomiast pozostali przedsiębiorcy mogą posługiwać się na fakturach nazwami skróconymi (sprzedawcy i nabywcy) podanymi przy rejestracji.

• § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 212, poz. 1337

Anna Potocka

ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA