| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Podatki > Jak traktować podatkowo koszt sporządzenia wniosku o dotacje z UE

Jak traktować podatkowo koszt sporządzenia wniosku o dotacje z UE

W celu rozwoju prowadzonej działalności spółka złożyła wniosek o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Działanie 4.4 - Nowe Inwestycje o wysokim potencjale innowacyjnym. Wniosek został wstępnie rozpatrzony pozytywnie i znalazł się na liście wniosków rekomendowanych do udzielenia finansowania. Ponieważ cała procedura jest bardzo skomplikowana, dla dokonania analizy szans pozyskania finansowania oraz następnie do sporządzenia i złożenia w jej imieniu wniosku spółka zatrudniła specjalistyczny podmiot zewnętrzny. W związku z tym poniosła istotne koszty finansowe. Czy wydatki na przygotowanie wniosku mogą zostać zaliczone przez spółkę do kosztów podatkowych?


RADA

Tak. Wydatki na sporządzenie wniosku o przyznanie środków unijnych (tu głównie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego poprzez Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka) mogą zostać zaliczone przez spółkę do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia jako koszty pośrednie.

UZASADNIENIE

Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka to jeden z 6 programów krajowych Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia, który finansowany jest ze środków europejskich. Instytucją Zarządzającą Programu jest Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Zadaniem programu jest ułatwienie dostępu do finansowania innowacyjnych przedsięwzięć podejmowanych przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Kwota przeznaczona na wsparcie w latach 2007-2013 wynosi ogółem ponad 9 mld euro, z czego większa część pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Koszty związane z procesem składania wniosku o dotację (wstępna analiza możliwości otrzymania dotacji, sporządzenie i złożenie wniosku) w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka są bez wątpienia ponoszone przez spółkę w celu uzyskania przychodów. Uzyskana dotacja posłuży, np. poprzez wdrożenie nowej technologii, zakupowi nowoczesnych urządzeń itd. (stosownie do składanego wniosku), prowadzeniu działalności zarobkowej i w konsekwencji uzyskaniu przychodu. Nie ma jednak możliwości wskazania, jakiemu konkretnie przychodowi będzie odpowiadać poniesiony wydatek. Dlatego spółka powinna zakwalifikować go do kosztów pośrednich. Koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia (art. 15 ust. 4d updop). Na tej podstawie koszt, o którym mowa w pytaniu, powinien być potrącony w dacie poniesienia.

Należy zauważyć, że wskazane wydatki nie mogą być wykluczone z kosztów podatkowych zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt 3 updop. Na podstawie tego przepisu przy ustalaniu dochodu nie należy uwzględniać, obok przychodów, również kosztów uzyskania tych przychodów ze źródeł, z których dochody są wolne od podatku. Nawet jeśli przyjąć, że dotacje są dochodami wolnymi od opodatkowania, to koszty sporządzenia wniosku dotyczą nie tylko otrzymanych dotacji, lecz przede wszystkim dochodów wygenerowanych następnie dzięki tym dotacjom (które od opodatkowania zwolnione nie są). Nie ma w tym przypadku również zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 58 updop. Zgodnie z tym przepisem do kosztów uzyskania przychodów nie należy zaliczać wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych przez podatnika z uzyskanych dochodów (przychodów) wolnych od podatku dochodowego. Przepis ten wyłącza bowiem z kosztów podatkowych wydatki bezpośrednio sfinansowane z otrzymanych dotacji, a nie sfinansowane z własnych środków wydatki na usługi doradcze, które stanowią koszty pośrednie funkcjonowania firmy.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Ewa Sokołowska – Strug

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »