| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Podatki > Rejestracja podmiotu jako podatnika VAT krajowego i podatnika VAT UE

Rejestracja podmiotu jako podatnika VAT krajowego i podatnika VAT UE

 Podjęcie przez przedsiębiorcę decyzji o rozpoczęciu działalności gospodarczej wiąże się z określonymi obowiązkami rejestracyjnymi w urzędzie skarbowym, w tym w zakresie podatku VAT.

Wzór nr 3. Aktualizacja według nowego formularza VAT-R (wybór kwartalnej metody rozliczania VAT oraz zgłoszenie rejestracji podatnika do transakcji wewnątrzwspólnotowych)

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład

Firma ABC Sp.j. od 1 stycznia 2009 r. chciałaby rozliczać podatek VAT za okresy kwartalne. O wyborze tej metody powinna powiadomić urząd skarbowy najpóźniej w terminie do 25 lutego 2009 r. (dla porównania, według przepisów obowiązujących przed nowelizacją ustawy o VAT spółka musiałaby to uczynić najpóźniej w terminie do 31 grudnia 2008 r.). Podatnik powinien złożyć aktualizację formularza VAT-R w terminie do 25 lutego 2009 r.

Przykład

Piotr C., świadczący usługi jako taksówkarz, rozlicza VAT na zasadach ogólnych. Zadecydował, że od kwietnia 2009 r. skorzysta z opodatkowania tych usług w formie ryczałtu według stawki 3%. O wyborze tej metody powinien powiadomić naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca miesiąca poprzedzającego okres, w którym będzie stosował ryczałt. Podatnik powinien złożyć aktualizację formularza VAT-R w terminie do 31 marca 2009 r.

Wniosek według formularza NIP-5 (wzór nr 4) służy do potwierdzenia przez naczelnika urzędu skarbowego nadania NIP podmiotowi, który się nim posługuje. W praktyce zdarza się, że klient, z którym współpracuje podatnik, zażyczy sobie potwierdzenia, że NIP, którym posługuje się firma, jest prawdziwy, a podmiot jest zarejestrowany w urzędzie skarbowym. Jednak z różnych powodów przedłożenie kontrahentowi tego potwierdzenia może być utrudnione.

Wzór nr 4. Wniosek o potwierdzenie nadania NIP

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład

Spółka z o.o. zmieniła nazwę firmy i adres. W potwierdzeniu zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT według formularza VAT-5 widnieją stare dane. W takich sytuacjach przydatny może okazać się wniosek o potwierdzenie nadania Numeru Identyfikacji Podatkowej według druku NIP-5. Naczelnik urzędu skarbowego jest zobowiązany - na wniosek zainteresowanego - potwierdzić fakt nadania NIP podmiotowi, który nim się posługuje. Zainteresowanym może być zarówno sam podatnik, jak i osoba trzecia mająca interes prawny w złożeniu wniosku (np. Kontrahent).

Wniosek należy złożyć w dwóch egzemplarzach, z czego jeden jest później zwracany wnioskodawcy.

W odpowiedzi na wniosek naczelnik urzędu skarbowego:

• potwierdzi lub nie potwierdzi nadania numeru NIP podmiotowi, którego dotyczy wniosek,

• nie potwierdzi nadania numeru NIP ze względu na podanie niewystarczających danych o podmiocie, którego dotyczy wniosek.

Formularz NIP-5 służy więc ewentualnemu potwierdzeniu przez organ podatkowy faktu nadania NIP podmiotowi, którego wniosek dotyczy. Wnioskodawca nie uzyska w tym przypadku potwierdzenia, czy jest to podatnik VAT czynny czy zwolniony.

Występując z wnioskiem według formularza NIP-5 trzeba pamiętać, że wydanie zaświadczenia o nadaniu numeru NIP podmiotowi, który się nim posługuje, podlega opłacie skarbowej. Wynosi ona 30 zł, co wynika z poz. 17 załącznika do z art. 4 ustawy o opłacie skarbowej.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Kotzian

Absolwentka Filologii polskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim i Zarządzania mediami w Wyższej Szkole Biznesu – National Louis University. Tematyką HR i komunikacji zajmuje się od 2000 r., a od 2008 r. współpracuje z klientami w obszarze employer brandingu. Kieruje projektami badań wizerunku, w tym identyfikacji EVP, tworzy i realizuje strategie wizerunkowe dla dużych firm polskich i międzynarodowych. Wspiera procesy komunikacji w trakcie zmian organizacyjnych. W ramach Bernard Hodes Global Network współpracuje z ekspertami employer brandingu na całym świecie. Interesuje się różnymi obliczami różnorodności i prowadzi badania na temat wpływu diversity na wizerunek pracodawcy. Jest doświadczonym prelegentem, autorką wielu publikacji z dziedziny employer brandingu, komunikacji, HR i rynku pracy.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »