| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Podatki > Użyczenie nieruchomości po 1 stycznia 2009 r.

Użyczenie nieruchomości po 1 stycznia 2009 r.

Prowadzę indywidualną działalność gospodarczą. Posiadam jako środek trwały lokal biurowy. Obecnie zamierzam użyczyć tego lokalu osobie rozpoczynającej działalność gospodarczą. Czy będę musiał z tego tytułu wykazywać przychód? Czy odpisy amortyzacyjne od tego lokalu będą kosztem uzyskania przychodu? Czy koszty eksploatacji lokalu będą stanowiły moje koszty uzyskania przychodu?

PRZYKŁAD

Pan Nowak użyczył panu Kowalskiemu lokalu biurowego na okres od 1 stycznia do 30 kwietnia 2009 r. Miesięczny odpis amortyzacyjny od tego lokalu wynosi 1000 zł. A zatem w 2009 r. pan Nowak nie zaliczy do kosztów uzyskania przychodu kwoty 4000 zł (1000 zł x 4 miesiące).

Pomimo że istotą umowy użyczenia jest jej bezpłatny charakter, strony mogą w niej przewidzieć zobowiązanie korzystającego do zwrotu użyczającemu wydatków związanych z eksploatacją przedmiotu użyczenia (np. opłat za energię elektryczną). Jeżeli zatem to Pan będzie pokrywał koszty związane z eksploatacją lokalu, a następnie refakturował je na Pana kontrahenta, koszty te będą kosztami uzyskania przychodu u użyczającego oraz korzystającego.

PRZYKŁAD

Pan Nowak użyczył panu Kowalskiemu lokalu biurowego.

Opłaty za czynsz i energię elektryczną, telefon, wodę, gaz i centralne ogrzewanie wynoszą 300 zł. Płatności tych dokonuje pan Nowak. Z umowy użyczenia lokalu wynika, że koszty te będą refakturowane na pana Kowalskiego. Pan Nowak zaliczy do kosztów uzyskania przychodu kwotę 300 zł i wykaże ją w kolumnie 13 pkpir jako pozostałe wydatki. Ponieważ refakturuje te koszty na pana Kowalskiego, to z tego tytułu powstanie u niego przychód w wysokości 300 zł, który powinien wpisać w kolumnie 8 pkpir - pozostałe przychody.

Dla pana Kowalskiego wydatki, jakie poniósł na eksploatację użyczonego mu lokalu na podstawie otrzymanej od pana Nowaka refaktury, również stanowią koszty uzyskania przychodu. Wydatki te powinien wykazać w kolumnie 13 pkpir jako pozostałe wydatki.

Po zmianie przepisów wątpliwości może budzić kwestia, czy w przypadku gdy użyczający będzie pokrywał koszty eksploatacyjne związane z użyczaną nieruchomością i nie będzie nimi obciążał korzystającego, będzie mógł te wydatki zaliczać do swoich kosztów uzyskania przychodu.

ZAGROŻENIA (-)

Organy podatkowe mogą stać na stanowisku, że wydatki na eksploatację użyczonej nieodpłatnie nieruchomości nie spełniają definicji kosztu uzyskania przychodu, ponieważ nie są ponoszone w celu uzyskania przychodu.

Organy podatkowe mogą stać na stanowisku, że wydatki na eksploatację użyczonej nieodpłatnie nieruchomości nie spełniają definicji kosztu uzyskania przychodu, ponieważ nie są ponoszone w celu uzyskania przychodu.

Podatnicy, którzy chcieliby zaliczać do kosztów wydatki na eksploatację użyczanej nieruchomości, mogą bronić się twierdzeniem, że są one konieczne do zachowania w należytym stanie nieruchomości. Nieruchomość ta w przyszłości ma być wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej użyczającego. Zatem ponoszone przez użyczającego wydatki związane z tą nieruchomością spełniają definicję kosztu uzyskania przychodu jako poniesione w celu zachowania źródła przychodu.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Grzegorz Frątczak

Doświadczony coach i trener biznesu, menedżer z dyplomem MBA. Ekspert w CEO Solutions. Akredytowany trener w Ernst &Young Academy of Business.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »