| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Podatki > Jak rozliczać wydatki na reprezentację i reklamę

Jak rozliczać wydatki na reprezentację i reklamę

Wydatki na reklamę w całości mogą być kosztem podatkowym, z kolei wydatków na reprezentację nie można zaliczyć do kosztów. Jak w praktyce właściwie kwalifikować wydatki reprezentacyjno-reklamowe, skoro w ustawach podatkowych nie ma definicji ani reklamy, ani reprezentacji?


Wydatki na reklamę w całości mogą być kosztem podatkowym, z kolei wydatków na reprezentację nie można zaliczyć do kosztów. Jak w praktyce właściwie kwalifikować wydatki reprezentacyjno-reklamowe, skoro w ustawach podatkowych nie ma definicji ani reklamy, ani reprezentacji?

Ani orzecznictwo, ani doktryna nie wypracowały dotychczas sformułowania jednolitych, jednoznacznych i obiektywnych definicji. Najtrafniejsze wydaje się uznanie za reklamę działań nakierowanych na zachęcanie do zakupu towarów lub usług poprzez upowszechnianie wiedzy o ich cechach (zaletach) i przeznaczeniu, porównywaniu z podobnymi produktami albo usługami bądź w inny sposób. Istotny jest przy tym element wartościujący, który odróżnia reklamę od informacji, jaką mogą być np. cenniki. Celem reklamy bowiem jest nakłonienie potencjalnego klienta do nabycia reklamowanego przedmiotu, co może odbywać się także poprzez podkreślenie atrakcyjnej ceny.

Reprezentacją natomiast będą działania mające na celu budowanie pozytywnego wizerunku, prestiżu firmy. Podejmowane są one najczęściej w kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami, np. w związku z przyjmowaniem i utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów i mają kształtować w ich oczach renomę przedsiębiorcy. Nie będzie jednak reprezentacją zapewnienie odpowiedniego, schludnego wyglądu biura czy siedziby firmy, o ile nie przekracza zwyczajowo przyjętych w danej branży i okolicy granic, nie jest zbyt okazałe czy wytworne (tak np. w interpretacji Izby Skarbowej w Poznaniu z 13 lutego 2008, sygn. ILPB3/423-235/07-2/MC).

W praktyce zakresy tych pojęć często jednak się pokrywają, dlatego każdy przypadek wymaga odrębnej analizy.

Z kosztów podatkowych ustawy podatkowe wyłączają wydatki gastronomiczne, w tym na alkohol. Czy to oznacza, że żadne wydatki, np. na poczęstunek dla kontrahentów, nie będą mogły być kosztem firmy?

Artykuł 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wymieniający usługi gastronomiczne, w tym zakup napojów i alkoholu, zawiera jedynie przykładowe wyliczenie działań uznanych za reprezentację. Nie oznacza to jednak, że takie wydatki nigdy nie będą kosztami uzyskania przychodów. Zarówno sądy administracyjne (np. wyrok WSA w Warszawie z 12 czerwca 2008 r., sygn. III SA/Wa 157/08), jak i organy podatkowe (np. interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 4 października 2007 r., sygn. IB-PB3-423-1/07-4/MS) wskazują, iż konieczna jest dokładna analiza okoliczności sprawy. Jeżeli catering jest oferowany w ramach kompleksowego działania, które nie jest reprezentacją i którego koszty co do zasady nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na innej podstawie, jak np. organizacja szkoleń produktowych dla kontrahentów czy udział w targach, to organy podatkowe często zgadzają się na uwzględnienie jego kosztów. Warunkiem jednak jest, by poczęstunek mieścił się w zwyczajowo przyjętych granicach i nie był zbyt wystawny. Znaczenie ma też wspomniany już cel, jaki przyświeca przedsiębiorcy. Jeżeli jest nim podkreślanie prestiżu firmy, to ryzyko uznania poczęstunku za reprezentację znacząco wzrasta. Powyższe dotyczy również spotkań biznesowych. Wydaje się, że nie powinny być kwestionowane koszty poczęstunku (kanapek, słodyczy) czy napojów oferowanych kontrahentom podczas negocjacji.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Kujawska

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »