| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Podatki > Jak rozliczać wydatki na reprezentację i reklamę

Jak rozliczać wydatki na reprezentację i reklamę

Wydatki na reklamę w całości mogą być kosztem podatkowym, z kolei wydatków na reprezentację nie można zaliczyć do kosztów. Jak w praktyce właściwie kwalifikować wydatki reprezentacyjno-reklamowe, skoro w ustawach podatkowych nie ma definicji ani reklamy, ani reprezentacji?

Warto też zwrócić uwagę na nowelizację regulacji art. 7 ust. 4 pkt 2, definiującego prezenty o małej wartości, których nieodpłatnie przekazanie nie podlega VAT mimo braku ujęcia ich w odpowiedniej ewidencji. Podniesiona ma zostać do 10 złotych wartość takich prezentów, przy czym nie ma być to już wartość rynkowa, ale cena nabycia towaru (bez VAT) lub jednostkowy koszt wytworzenia, określane na moment przekazania.

Czy wydatki na reprezentacje i reklamę trzeba dokumentować w szczególny sposób?

Odpowiednie dokumentowanie wydatków na reprezentację i reklamę jest konieczne. W przypadku podatku dochodowego od osób prawnych wydatki na reprezentację nie mogą być zaliczone do kosztów podatkowych, dlatego właściwe udokumentowanie ma szczególne znaczenie przy kosztach reklamy. Jednakże poprawne udokumentowanie kosztów reprezentacji ma znaczenie dla oceny prawidłowości i rzetelności prowadzonych przez podatnika ksiąg.

W praktyce wydatki na reprezentację i reklamę będą dokumentowane otrzymanymi fakturami lub rachunkami, a w przypadku wytwarzanych przez podatnika towarów przeznaczanych na cele reklamowe czy reprezentacyjne - dowodami wewnętrznymi.

W odniesieniu zwłaszcza do działań reklamowych podatnik powinien posiadać dokumentację potwierdzającą istnienie związku z uzyskiwanymi przychodami lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów. Niezbędne jest zatem gromadzenie wszelkich dowodów (np. opisów z organizowanych akcji marketingowych, kopii zamieszczanych ogłoszeń, rozdawanych ulotek, zdjęć z targów, regulaminów organizowanych promocji, umów z dostawcami towarów marketingowych itp.), potwierdzających reklamowy charakter podejmowanych działań.

Z perspektywy podatku od towarów i usług podstawowe znaczenie mają faktury. W odniesieniu do nabywanych na potrzeby reprezentacji i reklamy towarów i usług, aby można było odliczać podatek naliczony, konieczne jest posiadanie faktur wystawionych przez dostawców. Inna dostępna dokumentacja powinna dowodzić związku tych kosztów z działalnością gospodarczą podatnika. Mogą tu być wykorzystane dokumenty gromadzone na potrzeby podatku dochodowego.

Sposób udokumentowania nieodpłatnych przekazań i świadczenia usług bez wynagrodzenia na cele reklamy i reprezentacji zależy od stanowiska co do opodatkowania takich świadczeń. Przyjmując, że nie podlegają one VAT, wystarczające są wewnętrzne dokumenty księgowe. Organy podatkowe jednak, ponieważ opowiadają się często za opodatkowaniem takich czynności, mogą żądać wystawiania faktur wewnętrznych.

Trzeba też pamiętać o prowadzeniu ewidencji wręczanych prezentów o małej wartości, a w przypadku przekazanych nieodpłatnie osobom fizycznym towarów lub usług o wartości powyżej 100 złotych o obowiązkach dokumentacyjnych w zakresie PIT.

Piotr Pacewicz

doradca podatkowy, menedżer w grupie CIT, Doradztwo Podatkowe KPMG

 

Rozmawiała Ewa Ciechanowska

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

HR Tools

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »