| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Podatki > Jak rozliczać wydatki na reprezentację i reklamę

Jak rozliczać wydatki na reprezentację i reklamę

Wydatki na reklamę w całości mogą być kosztem podatkowym, z kolei wydatków na reprezentację nie można zaliczyć do kosztów. Jak w praktyce właściwie kwalifikować wydatki reprezentacyjno-reklamowe, skoro w ustawach podatkowych nie ma definicji ani reklamy, ani reprezentacji?

Wątpliwości budzi jednak kwestia zgodności tej regulacji z prawem wspólnotowym. Przed przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej, jak i po 1 maja 2004 r. aż do końca 2006 r. możliwe było odliczanie podatku naliczonego od wydatków na reprezentację. Jest to argument, by twierdzić, iż pozbawienie tego prawa już po akcesji jest naruszeniem tzw. zasady stałości wyrażonej w art. 176 Dyrektywy 2006/112/WE.

Równocześnie można podnieść, że samo uzależnienie odliczania VAT naliczonego od możliwości zaliczenia wydatku do kosztów podatkowych jest sprzeczne z prawem unijnym. W świetle Dyrektywy VAT-owskiej prawo do odliczenia powinno przysługiwać podatnikowi w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z prowadzoną działalnością. Stanowisko to potwierdzają też polskie sądy (np. wyrok WSA w Warszawie z 30 kwietnia 2008 r., sygn. III SA/Wa 173/08).

W większości przypadków wydatki reprezentacyjne mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą i podatnicy powinni mieć prawo do odliczenia związanego z nimi VAT naliczonego. Niemniej ze względu na literalne brzmienie art. 88 ust. 1 pkt 2 polskiej ustawy o VAT można być prawie pewnym, iż uznania tego prawa przez organy podatkowe trzeba będzie dochodzić przed sądem.

Osobną kwestią jest opodatkowanie dokonywanych w ramach działań reprezentacyjnych czy reklamowych nieodpłatnych przekazań towarów (np. wspomnianych już koszulek z logo firmy) lub usług. W świetle art. 7 ust. 2 ustawy o VAT nie powinno podlegać opodatkowaniu nieodpłatne przekazywanie towarów na cele związane z prowadzoną przez podatnika działalnością. Analogiczne zasady dla świadczenia usług bez wynagrodzenia przewiduje art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Działania reprezentacyjne i reklamowe są bezpośrednio związane z prowadzoną przez podatnika działalnością i, w konsekwencji, prezenty przekazywane w ich ramach nie powinny być opodatkowane VAT. Potwierdzają to sądy administracyjne. Dodatkowo art. 7 ust. 3 ustawy o VAT wyraźnie wyłącza z opodatkowania nieodpłatne przekazania drukowanych materiałów informacyjnych i reklamowych oraz prezentów o małej wartości i próbek.

Co zmieni się w zakresie rozliczania wydatków reprezentacyjnych i reklamowych w VAT od 1 grudnia 2008 r.?

Istotną zmianą jest wykreślenie ust. 1 pkt 2 z art. 88 ustawy o VAT, który uzależnia prawo do odliczenia VAT naliczonego od możliwości uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodów. Powinno to ograniczyć liczbę sporów w zakresie możliwości odliczania podatku naliczonego od wydatków na reprezentację.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Rogowska

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »