| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Podatki > Jak rozliczać wydatki na reprezentację i reklamę

Jak rozliczać wydatki na reprezentację i reklamę

Wydatki na reklamę w całości mogą być kosztem podatkowym, z kolei wydatków na reprezentację nie można zaliczyć do kosztów. Jak w praktyce właściwie kwalifikować wydatki reprezentacyjno-reklamowe, skoro w ustawach podatkowych nie ma definicji ani reklamy, ani reprezentacji?

Wyjątkiem są koszty alkoholu. W odniesieniu do nich przedstawiciele fiskusa są bardzo restrykcyjni. Właściwie jedynie w przypadku producentów i dystrybutorów alkoholu i tylko w stosunku do próbek przeznaczonych do degustacji w czasie spotkań promocyjnych lub targów dopuszczają rozliczenie kosztów dla celów podatków dochodowego jako działań reklamowych.

Wiele kontrowersji wzbudza kwestia poniesienia wydatków na materiały z logo firmy. Organy podatkowe raz tego typu wydatki traktują jako reklamę, raz jako reprezentację. Jaka powinna być prawidłowa interpretacja?

Wydawane przez sądy administracyjne orzeczenia (np. wyroki WSA w Warszawie z 27 kwietnia 2007 r., sygn. III SA/Wa 2644/06 i z 21 czerwca 2008 r., sygn. III SA/Wa 157/08) wyraźnie wskazują, że reklamą są też takie działania, które choć nie prezentują określonych towarów lub usług wraz z informacjami je wartościującymi, to promują markę firmy, zwiększają jej rozpoznawalność na rynku, co prowadzi do zwiększenia zainteresowania i, w rezultacie, popytu na oferowane przez nią towary. Jest to tzw. reklama instytucjonalna, ukierunkowana na tworzenie pozytywnego klimatu, dobrego nastawienia potencjalnych klientów i wzmocnienie rozpoznawalności i znajomości firmy. Rozpowszechnianie i utrwalanie rozpoznawalności logo czy nazwy firmy może być jedną z form takiej reklamy. Z takim stanowiskiem zgodziło się też Ministerstwo Finansów (w wyjaśnieniach zamieszczonych Biuletynie Skarbowym nr 5/2007). W ślad za nim coraz częściej robią to również urzędy i izby skarbowe (np. interpretacja wydana przez dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 19 sierpnia 2008 r., sygn. ILPB3/423-301/08-6/KS).

Zatem wydatki na różne gadżety (koszulki, smycze, kubki itp.) czy drobne upominki opatrzone nazwą lub logo firmy mogą być uznane za koszty reklamy. Warunkiem jednak jest, by celem ich wręczenia było przede wszystkim promowanie marki. Istotna jest również wartość przekazywanych towarów, gdyż ekskluzywny prezent może być uznany za reprezentację. Organy podatkowe zwracają również uwagę, czy dla osoby otrzymującej takie przedmioty nie mają w większym stopniu charakteru użytkowego niż reklamowego.

Jak rozliczyć wydatki na reprezentację i reklamę w zakresie VAT?

W odniesieniu do wydatków na reprezentację kluczowe znaczenie ma art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Zgodnie z jego treścią, podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od kupowanych towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy związane jest to ze zwolnieniem od podatku dochodowego. W rezultacie organy podatkowe konsekwentnie odmawiają prawa odliczania VAT naliczonego od zakupów reprezentacyjnych.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Rafał Tołwiński

Radca Prawny z kancelarii BGST Radcowie Prawni Borek, Gajda, Tołwiński Spółka partnerska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »