| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Podatki > Czy można zaliczyć do kosztów wydatki na studia właściciela firmy

Czy można zaliczyć do kosztów wydatki na studia właściciela firmy

Prowadzę firmę doradczą. Podjąłem decyzję o rozpoczęciu nowego kierunku studiów. Czy jako właściciel firmy mogę zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów opłatę za studia magisterskie?


RADA

Wydatki na studia, jeżeli są związane z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.

UZASADNIENIE

Wydatek może być uznany za koszt uzyskania przychodu, jeżeli:

• został poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

• nie znajduje się na liście wydatków, które nie mogą być zaliczone do kosztów podatkowych (art. 22 ust. 1 updof).

W katalogu negatywnym wśród wydatków nieuznawanych za koszty podatkowe nie wymieniono opłat za studia. Nie oznacza to jednak, że w każdym przypadku ponoszone wydatki na dokształcanie można zaliczyć do kosztów. Aby tak się stało, konieczne jest istnienie związku między poniesionym wydatkiem a osiągniętym przychodem.

W konsekwencji, aby stwierdzić, czy poniesiony przez Pana wydatek na studia może zostać zaliczony do kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, należy ustalić, czy jest on związany ze zdobywaniem wiedzy i umiejętności, które są potrzebne w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej. Z pytania nie wynika, jaki rodzaj usług doradczych Pan świadczy. W związku z tym kosztem podatkowym będzie wydatek tylko na takie studia, które poszerzą Pana wiedzę w zakresie świadczonych usług.

Jeżeli bowiem wydatek na studia służy tylko podnoszeniu ogólnego poziomu wiedzy i wykształcenia, a przez to nie jest związany z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą, to ma on charakter osobisty i jako taki nie może stanowić kosztu prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej.

Stanowisko takie potwierdzają organy podatkowe. W piśmie Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie z 13 sierpnia 2007 r., nr IA-415/85/2007, czytamy:

Wydatki w postaci opłat za czesne na studiach „Facility Managament Zarządzanie nieruchomościami” o profilu rozszerzonym, obejmującym minimum ministerialne niezbędne do uzyskania licencji zarządcy nieruchomości, jak również opłaty za egzamin zawodowy i obowiązkowy staż zawodowy, z którymi mamy do czynienia w niniejszej sprawie, to wydatki na kształcenie zmierzające do zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do rozwoju obecnie prowadzonej przez Pana działalności, której przedmiotem są usługi budowlane.

Przedmiotowe wydatki mają zatem pośredni związek z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą i zmierzają do zabezpieczenia (zachowania) tego źródła przychodów, gdyż zdobyta przez Pana wiedza przyczyni się do zwiększenia zakresu świadczonych usług, ich jakości, a także wpłynie na wysokość uzyskiwanego w przyszłości przychodu.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Salomon Finance

doradztwo kredytowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »