| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Podatki > Firma otrzymana w drodze dziedziczenia wymaga założenia nowych rejestrów

Firma otrzymana w drodze dziedziczenia wymaga założenia nowych rejestrów

Po przejęciu firmy w spadku trzeba zarejestrować własną działalność, a wcześniej rozliczyć spadkodawcę. Nowy podatnik musi od nowa założyć wszystkie niezbędne ewidencje podatkowe i rachunkowe.

Ustawodawca ani w ustawach podatkowych, ani w ustawie - Ordynacja podatkowa nie zawarł definicji kontynuacji działalności gospodarczej. Dlatego posiłkując się słownikiem języka polskiego za kontynuację uważa się dalszy ciąg, wykonywanie w dalszym ciągu rozpoczętej działalności, dalsze jej rozwinięcie, kontynuowanie. Jak wynika z powyższego, kontynuacja działalności gospodarczej nie jest uwarunkowana nieprowadzeniem wcześniej przez kontynuatora działalności gospodarczej we własnym imieniu.

W sytuacji gdy działalność ma być kontynuowana przez następcę prawnego, ma on obowiązek zarejestrowania się jako odrębny podmiot gospodarczy, ponieważ przepisy ustawy z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz.U. nr. 142, poz. 702 z późn. zm.) nie przewidują możliwości kontynuowania działalności za zmarłego podatnika, który prowadził działalność jednoosobowo.

W konsekwencji, aby następca prawny mógł kontynuować działalność po śmierci podatnika, musi przede wszystkim dopełnić formalności w zakresie rejestracji. Będzie w takim przypadku odrębnym podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą we własnym imieniu i na własny rachunek. Wymagane zatem będzie zarówno zgłoszenie dla potrzeb VAT, jak i wybór formy opodatkowania podatkiem dochodowym.

To, że po przejęciu firmy w spadku trzeba zarejestrować własną działalność, a wcześniej rozliczyć spadkodawcę ma te konsekwencje, że nowy podatnik musi od nowa założyć wszystkie niezbędne ewidencje podatkowe, a zatem księgę przychodów i rozchodów wraz z towarzyszącymi jej ewidencjami, ewidencje VAT, jeśli jest podatnikiem tego podatku lub ewentualnie księgi rachunkowe, jeśli chce je prowadzić lub do ich prowadzenia jest zobowiązany.

Ustawa o rachunkowości przewiduje, że w pewnych okolicznościach konieczne jest zamknięcie ksiąg rachunkowych (patrz ramka). Dokonuje się tego nie później niż w ciągu trzech miesięcy od dnia zaistnienia zdarzeń, które zobowiązują do dokonania takiej czynności. Zamknięcie ksiąg rachunkowych polega na nieodwracalnym wyłączeniu możliwości dokonywania zapisów księgowych w zbiorach tworzących zamknięte księgi rachunkowe. Takie zamknięcie jest oczywiście konieczne także w przypadku osoby fizycznej, która zmarła, a przed śmiercią prowadziła działalność gospodarczą.

Podobnie rzecz ma się z podatkową księgą przychodów i rozchodów. Tu również konieczne jest zamknięcie księgi prowadzonej przez spadkodawcę i otwarcie jej dla nowego podmiotu, którym jest osoba, która dopiero rozpoczyna prowadzenie działalności.

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

GP

Zdjęcia


CIT 2018. Komentarz299.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Grzegorz Dragon

Absolwent Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego oraz inżynier informatyki. Wieloletni pracownik Wydziału Nadzoru Prawnego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach. Organizował spotkania i konferencje z zakresu prawa administracyjnego i samorządu terytorialnego. Jest także autorem szeregu publikacji poruszających m.in. zagadnienia prawa samorządowego, oświatowego oraz ochrony danych osobowych. Współwłaściciel firmy doradczej Lex in Tenebris sp. z o.o. sp. k.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK