| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Podatki > Kiedy nowa firma nie musi płacić zaliczek

Kiedy nowa firma nie musi płacić zaliczek

Zamierzam założyć działalność gospodarczą. Dowiedziałem się, iż przepisy dopuszczają możliwość niepłacenia przez cały rok zaliczek na podatek dochodowy. Co trzeba zrobić, aby skorzystać z takiego rozwiązania?


Obowiązujące przepisy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewidują obecnie cztery formy odprowadzania zaliczek na podatek. Pierwsze dwie uzależniają ich wysokość od osiąganego dochodu i polegają na wpłaceniu miesięcznej lub kwartalnej kwoty zaliczki na podatek. Trzecia pozwala na określenie zryczałtowanej kwoty zaliczki miesięcznej, których suma jest następnie rozliczana w zeznaniu rocznym i odpowiednio różnica pomiędzy zaliczkami zapłaconymi a należnymi od faktycznie uzyskanego dochodu jest dopłacana lub zwracana podatnikowi. Czwarta forma to tzw. kredyt podatkowy, o który pyta podatnik, polegający na nieodprowadzaniu zaliczek na podatek przez okres roku, a następnie ich zapłacie w kolejnych latach podatkowych.

Z kredytu podatkowego skorzystać mogą przedsiębiorcy, którzy po raz pierwszy rozpoczynają działalność gospodarczą (art. 43 ust. 7a ustawy o PIT). Przez to pojęcie ustawodawca rozumie nieprowadzenie działalności przez okres trzech poprzednich lat samodzielnie lub jako wspólnik spółek nieposiadających osobowości prawnej, a także gdy działalności takiej nie prowadził w tym okresie współmałżonek, z którym podatnik miał zawartą wspólność majątkową. Z kredytu podatkowego podatnik będzie mógł skorzystać w roku kolejnym lub dwa lata po tym, jak rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej.

Dodatkowo ustawodawca wprowadza cztery warunki, które podatnik zamierzający skorzystać z kredytu podatkowego musi spełnić łącznie (art. 43 ust. 7c ustawy o PIT). Pierwszy dotyczy średniego miesięcznego przychodu w roku poprzedzającym okres skorzystania z kredytu, który nie może być niższy niż równowartość 1000 euro. Ponadto podatnik od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej do 1 stycznia roku podatkowego, w którym rozpoczyna korzystanie z kredytu, musi mieć status małego przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów o działalności gospodarczej, a w roku poprzedzającym powinien zatrudniać co najmniej 5 pracowników na umowę o pracę w przeliczeniu na pełne etaty. Ponadto podatnik nie może korzystać w prowadzonej działalności z otrzymanych nieodpłatnie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, a także innych składników majątku pochodzących z likwidacji działalności gospodarczej o wartości przekraczającej równowartość 10 tys. euro udostępnionych przez osoby najbliższe, zaliczone do I i II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów o podatku od spadków i darowizn, jeżeli w oparciu o te aktywa prowadziły one uprzednio działalność gospodarczą.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Odzyskaj.info

Odszkodowania i wypadki

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »