| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Podatki > Co zrobić w przypadku utraty książki serwisowej kasy fiskalnej

Co zrobić w przypadku utraty książki serwisowej kasy fiskalnej

1. Jak postąpić w przypadku zaginięcia książki serwisowej kasy rejestrującej zawierającej numer ewidencyjny kasy nadany przez urząd skarbowy? Jakie mogą wyniknąć z tego konsekwencje? Posiadamy numer fabryczny, numer unikatowy oraz kopię zgłoszenia kasy do urzędu skarbowego.


2. Jakich wpisów należy dokonywać w książce serwisowej kasy?

3. Gdzie powinna być przechowywana książka serwisowa kasy?

RADA

1. Firma powinna niezwłocznie zwrócić się do serwisu o wydanie duplikatu książki oraz zawiadomić w formie pisemnej o tym fakcie urząd skarbowy.

2. W książce serwisowej kasy znajduje się informacja o każdej interwencji serwisanta związanej z przeglądem technicznym lub naprawą kasy.

3. Książka kasy powinna być przechowywana w miejscu użytkowania kasy rejestrującej.

UZASADNIENIE

Podatnik użytkujący kasę fiskalną ma obowiązek posiadać książkę serwisową kasy. Podatnik ma również obowiązek okazać książkę serwisową na żądanie organu podatkowego zgłoszone w trakcie kontroli. Podatnik odpowiada również za prawidłowe prowadzenie książki serwisowej. Powinien zatem dopilnować, aby w książce serwisowej znajdowały się stosowne wpisy o naprawach i przeglądach technicznych dokonanych przez uprawnionych serwisantów.

Utrata książki serwisowej kasy może mieć miejsce np. w przypadku kradzieży, zgubienia lub zniszczenia książki serwisowej. W takiej sytuacji firma jest zobowiązana zwrócić się niezwłocznie do serwisu o wydanie duplikatu książki. Powinna też o tym fakcie powiadomić urząd skarbowy (§ 5 ust. 4 rozporządzenia w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące). Powiadomienie powinno mieć formę pisemną (patrz wzór). Z przepisów nie wynika obowiązek podania w zawiadomieniu przyczyny utraty książki ani dokumentowania utraty książki serwisowej, np. dokumentem potwierdzającym zgłoszenie kradzieży, protokołem zalania itp. W praktyce jednak warto w powiadomieniu podać przyczyny utraty książki serwisowej oraz powołać dokumenty potwierdzające ten fakt. Do powiadomienia można również dołączyć kserokopię zgłoszenia kasy do US.

Po dokonanym zgłoszeniu serwis ma obowiązek wydać firmie nową książkę kasy rejestrującej. Na jej tytułowej stronie musi być umieszczony napis: „DUPLIKAT”.

Przepisy nie określają sankcji za opóźnienie dokonania tych formalności lub ich niespełnienie. Jeżeli jednak urząd skarbowy stwierdzi brak książki serwisowej kasy, np. w trakcie kontroli, to:

• podatnik może utracić prawo do ulgi na zakup kasy, jeżeli nie upłynął okres 3 lat od jej odliczenia i firma nie jest w stanie udowodnić, że dokonywała obowiązkowych rocznych przeglądów technicznych kasy (art. 111 ust. 6 ustawy o VAT),

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

CBA

Centralne Biuro Antykorupcyjne

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »