REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak kwalifikować wydatki na zagospodarowanie terenu wokół firmy

Grzegorz Błażejczyk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zarząd spółki z o.o. postanowił zagospodarować teren wokół siedziby spółki. W związku z decyzją władz spółki wynajęto firmę, która zajęła się realizacją decyzji zarządu - uporządkowano teren, wycięto chwasty, zasiano trawę, posadzono kwiaty oraz krzewy ozdobne i drzewka. Jak kwalifikować podatkowo poniesione wydatki?

RADA

REKLAMA

Wydatki poniesione na zagospodarowanie terenu wokół siedziby spółki należy zaliczyć w pełnej wysokości do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia. Są to koszty bieżącej działalności. Nie należy ich traktować jako wydatków na reprezentację.

UZASADNIENIE

REKLAMA

W przypadku opisanym przez Czytelnika nie mamy do czynienia z wydatkami na reprezentację. Przypomnijmy, że przepisy podatkowe wyłączają z kosztów uzyskania przychodu wydatki na reprezentację (art. 16 ust. 1 pkt 28 updop). Dbałość o wizerunek firmy poprzez zabieganie o estetyczny wygląd siedziby nie jest obecnie niczym szczególnym. Do standardów należy dobrze zagospodarowany teren wokół firmy. Co więcej, spółka jako właściciel posesji jest obowiązana dbać o porządek na jej terenie.

Dlatego uporządkowanie terenu wokół firmy nie spełnia przesłanek określonych w definicji słownikowej reprezentacji. Określa ona, że reprezentacją jest „okazałość, wytworność w czyimś sposobie bycia związana ze stanowiskiem lub pozycją społeczną”. Z wydatkami na reprezentację mielibyśmy do czynienia, gdyby np. na terenie należącym do spółki zbudowano basen i wokół niego posadzono palmy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Działanie opisane przez Czytelnika ma na celu stworzenie takiego wyobrażenia o spółce, które spowoduje pozytywne postrzeganie jej przez osoby zewnętrzne, będzie zachętą do podjęcia rozmów, współpracy, zakupów jej towarów czy produktów. To z kolei oznacza, że wydatki na zagospodarowanie terenu mają pośredni związek z przychodami spółki. Wobec tego należy je uznać za koszty uzyskania przychodów.

WAŻNE!

Wydatki na zagospodarowanie terenów wokół siedziby spółki nie są wydatkami na reprezentację. Mają pośredni związek z przychodami spółki i należy je uznać za koszty uzyskania przychodów.

REKLAMA

Taką kwalifikację potwierdzają organy podatkowe w swoich interpretacjach. Przykładem może być stanowisko Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, który w postanowieniu interpretacyjnym z 3 września 2007 r., nr ZD/4061-155/07, stwierdził:

(...) W opinii tutejszego organu podatkowego, przedstawione we wniosku działania Podatnika polegające na utrzymaniu zieleni w granicach posesji Jednostki, zajmowanej na podstawie umowy najmu, poprzez na przykład przycięcie drzew i trawy, usunięcie chwastów, a także zakupienie sadzonek roślin jednorocznych, nie wykazują cech reprezentacji odpowiadającej przytoczonej definicji i nie spełniają przesłanek wynikających z przepisu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wydatki na utrzymanie zieleni nie charakteryzują się bowiem okazałością i chęcią wykreowania wizerunku.

Definicja reprezentacji akcentuje okazałość i wytworność jako środek do wywołania jak najlepszego wrażenia potencjalnego bądź aktualnego klienta. Czynności polegające na przycięciu drzew i trawy, usunięciu chwastów, nasadzeniu roślin nie są działaniami skierowanymi na kreowanie wizerunku Podatnika poprzez okazałość i wytworność, mimo że bez wątpienia na wizerunek ten wpływają, lecz przede wszystkim mają na celu utrzymanie posesji w należytym porządku. Schludny wygląd terenów zielonych wokół zajmowanego budynku oraz na jego balkonach ma również na celu wywiązanie się z obowiązków spoczywających na wszystkich podmiotach zajmujących nieruchomości i wygląd taki nie odbiega od zwyczajowo przyjętych. (...).

Inne interpretacje podatkowe potwierdzają zacytowane stanowisko organu podatkowego. Przykładem mogą być: postanowienie interpretacyjne Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu z 17 lipca 2007 r., nr PD-415/INT/23/07/ACH, postanowienie interpretacyjne Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 21 sierpnia 2007 r., nr 1472/ROP1/423-247/07/KM, oraz decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu z 14 czerwca 2007 r., nr PDI/42181- -0001/07/KMA. Co ciekawe, ta ostatnia zmieniała niekorzystne dla podatnika postanowienie Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu z 30 marca 2007 r., nr PD/423- -1/AK/07, który nie pozwolił zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zagospodarowanie terenu, uznając je za wydatki na reprezentację.

Skutki w VAT

Należy zwrócić uwagę, że usługi związane z zagospodarowaniem terenu są opodatkowane od 1 maja 2008 r. stawką VAT 7%. Wraz z końcem kwietnia minął bowiem okres przejściowy na stosowanie 3% stawki VAT na tego rodzaju usługi.

Przepisy ustawy o VAT określają, że od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do 30 kwietnia 2008 r. stosuje się 3% stawkę do czynności, których przedmiotem są towary i usługi wymienione w załączniku nr 6 do ustawy, z wyłączeniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów (art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT). Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zielonych mieszczą się w grupowaniu PKWiU ex 01.04, wymienionym w poz. 64 załącznika nr 6 do ustawy o VAT. Obecnie (od 1 maja 2008 r.) usługi te są wymienione w poz. 135 załącznika nr 3 do ustawy o VAT i na tej podstawie są opodatkowane stawką 7%.

• art. 15 ust. 1 i art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Grzegorz Błażejczyk

ekspert w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA