| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Podatki > Co jest istotne przy instalowaniu kas fiskalnych

Co jest istotne przy instalowaniu kas fiskalnych

Podatnicy, którzy muszą zainstalować w swojej firmie kasę fiskalną, przy jej zakupie powinni wybrać model odpowiedni do charakteru prowadzonej działalności. Istotnym elementem będzie także dostęp do serwisu zajmującego się obsługą urządzenia.

Gdy podatnik kupił już kasę, musi zgłosić ten fakt w terminie siedmiu dni od dnia jej fiskalizacji do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego kasy. Po otrzymaniu numeru należy go nanieść w sposób trwały na obudowę kasy. Posiadając urządzenie fiskalne, trzeba prowadzić książkę kasy, którą trzeba przechowywać przez okres jej użytkowania. Trzeba ją udostępniać na żądanie właściwych organów, a także służby serwisowej.

Podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących muszą rejestrować każdą sprzedaż w kasie i drukować z każdej sprzedaży paragon fiskalny oraz wydawać oryginał wydrukowanego dokumentu nabywcy. Konieczne jest także sporządzanie raportu fiskalnego dobowego po zakończeniu sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym oraz sporządzania raportu fiskalnego za okres miesięczny po zakończeniu sprzedaży w ostatnim dniu miesiąca, nie później jednak niż przed rozpoczęciem sprzedaży w następnym miesiącu.

Inne obowiązki to m.in.: dokonywanie wydruku wszystkich emitowanych przez kasę dokumentów i ich kopii na taśmie papierowej z rolki; przechowywanie kopii dokumentów kasowych do końca upływu okresu przedawnienia podatkowego; stosować kasę wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, bez prawa jej używania przez osoby trzecie.

Wybór dobrego punktu serwisowego jest tak samo ważny, jak zakup samej kasy, a nawet powinien go poprzedzać. Przedsiębiorcy mogą jednak korzystać z usług tylko jednego konkretnego punktu serwisowego.

Każde urządzenie posiada swoją książkę serwisową, do której w chwili zakupu wpisywane są dane dwóch osób - serwisanta podstawowego i rezerwowego. Od tego momentu tylko te dwie osoby są uprawnione do wszelkich czynności serwisowych, np. fiskalizacji, przeglądu, napraw i innych działań serwisowych, a każdą interwencję serwisant jest zobowiązany wpisać do książki serwisowej danego urządzenia. Taka książka powinna być przechowywana w miejscu instalacji kasy fiskalnej. Dodatkowo podatnik ma obowiązek przechowywania książki przez pięć lat po zakończeniu pracy na kasie lub zapełnieniu pamięci fiskalnej. Jeśli natomiast dojdzie np. do zgubienia, zniszczenia bądź zapełnienia wpisami książki serwisowej, wówczas o zaistniałym fakcie należy powiadomić serwis i urząd skarbowy.

Kolejnym ważnym elementem jest, aby serwis był szybki, a interwencja skuteczna. Ma to szczególne znaczenie w przypadku punktów handlowych, w których zamontowana jest tylko jedna kasa, a przedsiębiorca nie posiada rezerwowego urządzenia. W przypadku usterki kasy taki punkt handlowy nie ma prawa prowadzić działalności i musi zostać zamknięty do czasu naprawy. Z tego powodu należy też poważnie rozważyć, czy warto kupować urządzenie fiskalne np. na aukcji internetowej. Oszczędność w tym wypadku może okazać się pozorna, ponieważ odległość dzieląca klienta i punkt serwisowy podniesie koszty serwisu oraz będzie uniemożliwiała sprawną obsługę klientów, którym należy wydać paragon, szczególnie że często interwencje serwisowe dotyczą prostych napraw lub dodatkowego szkolenia personelu obsługującego kasę.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Nikolay Kirov

Od 1996 r. wykładowca i doradca w zakresie: • Negocjacji, Budowania Relacji i Kreowania Wartości Dodanej w biznesie • Przywództwa, wdrażania zmian organizacyjnych i rozwiązywania konfliktów • Negocjacji Strategicznych i Międzykulturowych, Budowania modelów e-Biznesu i Strategii Przez prawie 20 lat ponad 50 000 osób brało udział w moich wykładach, szkoleniach i sesjach strategicznych podczas realizacji Programów Rozwojowych dla Korporacji i Przedsiębiorców, studiów podyplomowych, programów Master of Business Administration: Executive MBA, MBA IT, MBA HR, MBA FINANSE, MBA dla Inżynierów, MBA dla kadry Medycznej a także na międzynarodowym programie Executive MBA realizowanym w języku rosyjskim na Białorusi. Wykładowca „Kozminski AMP - Advanced Management Program” - realizacja Warszawa - Barcelona, na którym prowadziłem zajęcia w EADA Business School. Na swoich kursach pokazuje jak umiejętności negocjowania i budowania relacji w biznesie przekładają się bezpośrednio na korzyści ekonomiczne i zadowolenie partnerów. Jak podpisywać korzystniejsze długoterminowo kontrakty. Obecnie jest Dyrektorem ds. Strategii i Rozwoju - Center of Excellence - Centrum Doradztwa i Kształcenia Menedżerów - Akademii Leona Koźmińskiego. Partnerem i członkiem zarządu „Kirov Strategic Negotiators” Sp. z o.o., Członkiem Zarządu Fundacji BARGEWORK, Członkiem Rady Naukowej Fundacji „Pasja do Edukacji i Rozwoju”, członkiem Kapituły Nagrody PNSA - Polish National Sales Awards, Członkiem Kapituły nagrody "Lwy Koźmińksiego" oraz członkiem Kolegium Redakcyjnego czasopisma "Management and Business Administration. Central Europe". Koordynator merytoryczny programu studiów Koźmiński MBA dla Inżynierów oraz studiów podyplomowych „Strategiczne Zarządzanie Sprzedażą i Zespołem Sprzedaży”. Jest również opiekunem i promotorem kilkudziesięciu strategicznych projektów doradczych prowadzonych w ramach programów MBA, oraz opiekunem i promotorem ponad 200 projektów doradczych dla administracji publicznej. 



Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK