| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Podatki > Błędne zapisy można korygować

Błędne zapisy można korygować

Podatnik prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów może korygować zarówno błędne księgowania, jak i dowody księgowe będące ich podstawą. Musi jednak przestrzegać przy tym reguł określonych w przepisach.


Podatkowa księga przychodów i rozchodów musi być prowadzona zgodnie z obowiązującymi przepisami i według wzoru ustalonego przez ministra finansów. Nie oznacza to jednak, że przy jej prowadzeniu nie mogą zdarzyć się błędy. Dlatego przepisy zawierają odpowiednie do charakteru błędu reguły postępowania, które pozwalają poprawić popełnione przez nas pomyłki.

W praktyce można wyróżnić trzy rodzaje takich pomyłek, które wymagają dokonania poprawek w księdze podatkowej:

• błędy zawarte w dowodach księgowych własnych,

• błędy popełniane w dowodach księgowych obcych,

• błędy w zapisach w księdze.

Proste błędy w dowodach księgowych można poprawiać wyłącznie przez skreślenie niewłaściwie napisanego tekstu lub liczby, w sposób pozwalający odczytać tekst lub liczbę pierwotną, i wpisanie tekstu lub liczby właściwej. Poprawka dokonana w dowodzie księgowym musi być potwierdzona datą i podpisem osoby dokonującej poprawki. Trzeba jednak pamiętać, że zasada ta nie może być stosowana do dowodów księgowych, dla których ustalono odrębnymi przepisami zakaz dokonywania jakichkolwiek poprawek, oraz do dowodów obcych. Dowody obce mogą być poprawione przez wystawienie i przesłanie kontrahentowi dowodu korygującego (noty). Również dowody własne zewnętrzne przesłane uprzednio kontrahentowi mogą być poprawione tylko przez wystawienie noty.

Stwierdzone błędy w zapisach w księdze poprawia się przez:

• skreślenie dotychczasowej treści i wpisanie nowej, z zachowaniem czytelności błędnego zapisu, oraz podpisanie poprawki i umieszczenie daty dokonania poprawki;

• wprowadzenie do księgi niewpisanych dowodów lub dowodów zawierających korekty błędnych zapisów. Zapisy zmniejszające przychody lub koszty mogą być dokonywane ze znakiem minus lub kolorem czerwonym.

EWA CIECHANOWSKA

ewa.ciechanowska@infor.pl

Podstawa prawna

Rozporządzenie ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. nr 152, poz. 1475 z późn. zm.).

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Hetman

Adwokat i radca prawny, ekspert w dziedzinie prawa autorskiego, pracy, handlowego i europejskiego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »