| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Podatki > Jak rozliczyć działalność gospodarczą prowadzoną przez niemieckiego przedsiębiorcę w Polsce

Jak rozliczyć działalność gospodarczą prowadzoną przez niemieckiego przedsiębiorcę w Polsce

Jak obcokrajowiec powinien się rozliczać z urzędem skarbowym i ZUS w Polsce? Ma założoną firmę w Niemczech i tam opłaca składki ubezpieczeniowe oraz podatki. Planuje otworzenie filii świadczącej usługi krawieckie w Polsce i zatrudnienie pracowników. W Polsce będzie kupował materiały i szył odzież, ale sprzedawał w Niemczech.

W związku z przemieszczeniem wytworzonych w Polsce towarów (odzieży) do Niemiec będzie miała miejsce wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Na podstawie bowiem art. 13 ust. 3 ustawy o VAT za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika, lub na jego rzecz, towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, jeżeli mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego. Stąd na fakturach z tytułu tej dostawy przychody powinny być wykazywane w takiej wysokości, jakie by wykazywały podmioty niezależne.

Przedsiębiorca niemiecki prowadzący w Polsce działalność gospodarczą będzie obowiązany wpłacać zaliczki na podatek dochodowy i rozliczać dochody z tej działalności w Polsce. Z uwagi na to, że jak wspomniano wcześniej przedsiębiorca niemiecki będzie przemieszczał towary (odzież) z Polski do Niemiec, to powinien również zarejestrować się w Polsce jako podatnik VAT-UE (art. 97 ust. 1 ustawy o VAT). Organem podatkowym właściwym dla rozliczenia VAT będzie naczelnik urzędu skarbowego, na terytorium którego będzie prowadzona działalność gospodarcza.

Kwestie opłacania składek na ubezpieczenia społeczne reguluje Rozporządzenie Rady (EWG) Nr 1408/71 z 14 czerwca 1971 r. w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych, osób prowadzących działalność na własny rachunek i do członków ich rodzin przemieszczających się we Wspólnocie. Na podstawie art. 13 ust. 2 lit. b) tego rozporządzenia osoba prowadząca działalność na własny rachunek na terytorium jednego państwa członkowskiego podlega ustawodawstwu tego państwa, nawet jeżeli zamieszkuje na terytorium innego państwa członkowskiego. Zgodnie jednak z art. 14a ust. 2 tego rozporządzenia osoba zwykle prowadząca działalność na własny rachunek na terytorium dwóch lub więcej państw członkowskich podlega ustawodawstwu państwa członkowskiego, na terytorium którego zamieszkuje, jeżeli wykonuje jakąkolwiek część swojej działalności na terytorium tego państwa. A zatem jeżeli osoba zamieszkująca w Niemczech prowadzi działalność gospodarczą w Polsce i w Niemczech, to ubezpieczeniom społecznym podlega w Niemczech. Należy jednak złożyć do właściwego oddziału ZUS ze względu na prowadzenie działalności formularz E-101 i dokumenty potwierdzające ubezpieczenie w Niemczech.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Magdalena Pancewicz

Ekspert podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »