| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Personel > Z praktyki HR > Jak wybrać dobrą agencję doradztwa personalnego ?

Jak wybrać dobrą agencję doradztwa personalnego ?

Po weryfikacji pierwszych informacji, wybierzmy i spotkajmy się z dwiema firmami, które wstępnie spełniają nasze wymagania. Ważne, aby w spotkaniu uczestniczył konsultant, który będzie realizował projekt, a nie tylko przedstawiciel/partner firmy executive search.

Lista dodatkowych pytań, które warto zadać w trakcie rozmowy:

• Przykład najtrudniejszego projektu;
• Jakie są warunki otrzymania dodatkowej usługi rekrutacyjnej na wypadek odejścia kandydata;
• Jakie są zobowiązania klienta w stosunku do firmy executive serach, jeżeli jeden z zaprezentowanych kandydatów zostanie zatrudniony w przyszłości na inne stanowisko;
• W jakich wypadkach firma executive search może wycofać się z projektu?

Jarek Zboralski, dyrektor HR z międzynarodowego banku zawsze zwraca uwagę w jaki sposób konsultanci opowiadają o zakończonych projektach. - Nieetyczne działania ze strony konsultantów, na przykład nie przestrzeganie umowy off-limits lub naruszanie zasad ochrony danych osobowych, objawiające się nadmierną "otwartością" i chwaleniem się poufnymi szczegółami ze zrealizowanych wcześniej projektów dla innych zleceniodawców, podważa zaufanie co do zachowania dyskrecji poufnych szczegółów projektu - mówi ekspert.

Negocjacje warunków umowy, szczególnie wynagrodzenia dla firmy doradczej są dobrym momentem, aby sprawdzić jak wygląda obecna sytuacja firmy. Znaczące upusty finansowe często świadczą o desperacji firmy doradczej, która nie ma wielu projektów, nad którymi pracuje w danej chwili.

Polecamy: Jak zrekrutować menedżera?

Sylwia Ryciak, HR Manager z Accord Finance bazując na swoich doświadczeniach za najważniejsze kryterium uważa referencje z innych firm, mając na myśli doświadczenia innych działów HR, które wymieniane są na różnych konferencjach, forach czy stronach internetowych.

- Równie ważnym kryterium jestdobry kontakt z konsultantem, bo współpracuje się z konsultantem, a nie firmą.Potem jest metodologia, która jest tylko uzupełnieniem dwóch poprzednich czynników, gdyż jest podobna we wszystkich firmach. Cena, możliwość jej negocjacji i elastyczność znajdują się na ostatnim miejscu – dodaje Sylwia Ryciak.

Podobnego zdania jest Jarek Zboralski: - Przy doborze firm staram się tez kierować rekomendacjami innych dyrektorów HR -często takie polecenie się sprawdza. Jeśli firma executive search jest nowa na rynku to najłatwiej sprawdzić jej jakość poprzez rozmowę z konsultantem - na ile zna segment rynku w ramach, którego ma być prowadzony projekt, ile zleceń zrealizował i z jakim skutkiem, czy firma ma porozumienia off-limits uniemożliwiające jej prowadzenie rekrutacji w niektórych instytucjach.

W przypadku dużych międzynarodowych firm zdarza się dość często, ze mają one podpisane umowy z dużymi sieciowymi firmami executive search i z nimi rozmawiają w pierwszej kolejności o potencjalnych projektach. Od polityki korporacji zależy czy stosuje ona restrykcyjnie politykę preferowanych dostawców usług rekrutacyjnych czy tez pozostawia HR Managerowi w danym kraju możliwość samodzielnego wyboru dostawców usług rekrutacyjnych – dodaje Jarek Zboralski.

Polecamy: Prawidłowa oferta zatrudnienia - porady dla pracodawców

Klient ma prawo wiedzieć, kto będzie wykonawcą projektu. W wielu firmach executive search istnieje podział na konsultantów rozwijających business i sprzedających usługę i konsultantów-wykonawców, czyli tych, którzy te usługi (projekty) realizują.

Niestety często poznajemy wykonawcę projektu już po podpisaniu umowy na wykonanie usługi. Rozmowa z konsultantem-wykonawcą powinna odbyła się wcześniej. Konsultant executive search staje się ambasadorem i integralną częścią firmy na czas trwania projektu. Poprzez swoje kontakty i umiejętności sprzedażowe może w znaczący sposób przyczynić się do wzmocnienia marki klienta. To on decyduje o selekcji krótkiej listy, czyli tego, kto finalnie zostanie przedstawiony klientowi, a kto takiej możliwości nie otrzyma.

Agnieszka Pastuła, Associate,HAYS Executive

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Targowska

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »