| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Personel > Rekrutacja > Cechy poszukiwane u przyszłych pracowników?

Cechy poszukiwane u przyszłych pracowników?

Znajomość języków obcych, obsługa komputera i wiedza merytoryczna to mocne strony studentów i absolwentów polskich uczelni. Niestety, wielu z nich nie potrafi zastosować wiedzy w praktyce. Słabo wypadają też kompetencje osobiste – wynika z Badania Potrzeb Pracodawców.

Czym kierują się pracodawcy przy zatrudnianiu studentów i absolwentów? Ponad 90% firm za kryterium bardzo ważne lub ważne uznaje umiejętność praktycznego wykorzystania wiedzy. Doceniają doświadczenie zawodowe młodego człowieka czy udział w praktykach i stażach zagranicznych. Mniej ważna jest aktywność w organizacjach studenckich i społecznych. Z kolei przygotowanie pracy dyplomowej o charakterze praktycznym, np. projekt opracowany dla biznesu, jest bardzo istotne lub istotne dla 23% badanych firm i to głównie wśród małych przedsiębiorstw z branży IT (50%) oraz dużych firm FMCG (35%).

– Na studiach nie można poprzestać tylko na zdobywaniu wiedzy. To bardzo ważne, ale niewystarczające. Trzeba wykorzystać czas nauki do zdobywania praktyki – na studentów czeka wiele ofert staży. Można się z nimi zapoznać w uczelnianych biurach karier oraz w dedykowanych serwisach. Warto też wykazać się inicjatywą i samemu zgłosić się do wybranej firmy – zachęca Anna Plewa, Dyrektor ds. Współpracy z Biznesem i Rozwoju Studentów Akademii Finansów i Biznesu Vistula.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dla pracodawców istotne są też kompetencje interpersonalne, jak efektywna komunikacja, praca w zespole, łatwość budowania relacji. Równie cenne są kompetencje osobiste – radzenie sobie ze stresem, umiejętność rozwiązywania problemów, samodzielność w działaniu, inicjatywa, autoprezentacja, planowanie i organizowanie pracy.

⎼  Jeśli student nie potrafi pracować pod presją czasu lub ma problemy w nawiązaniu relacji, nie oznacza to, że nie ma szans na dobrą pracę. Musi jednak nad sobą popracować. Mogą mu w tym pomóc dodatkowe zajęcia, coraz częściej pojawiające się w ofercie uczelni, a kształcące tzw. kompetencje miękkie. Na rynku są też dostępne komercyjne kursy i szkolenia. Trzeba pamiętać, że naprawdę wiele można wyćwiczyć – radzi Plewa. I kontynuuje:

⎼  Czas studiów to dobry moment na rozwój osobisty, budowanie „portfolio” własnych kompetencji, wyznaczanie i konsekwentne realizowanie celów osobistych i zawodowych. Z pomocą coachów kariery czy doradców zawodowych po ukończeniu studiów CV studenta może być wzbogacone o zdobyte kompetencje i ciekawe doświadczenia. Pomoc w tym zakresie każdy poszukujący student znajdzie już w większości uczelnianych biur karier.

Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej?

Ogólnopolskie Badanie Potrzeb Pracodawców oraz Badanie Oczekiwań  Studentów Uczelni zostało zrealizowane przez Biuro Karier Akademii Finansów i Biznesu Vistula w roku akademickim 2013/2014. Projekt był finansowany w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Badanie pracodawców zostało zrealizowane na próbie 300 firm. Przeprowadzono badanie ankietowe oraz badanie pogłębione.

W jaki sposób negocjować wysokość wynagrodzenia?

Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Grzegorz Czarnecki

Dyrektor Ds. Sprzedaży Korporacyjnej Masterlease Polska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »