| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Personel > Rekrutacja > Gdzie szukać kandydatów do pracy w małej firmie?

Gdzie szukać kandydatów do pracy w małej firmie?

W jaki sposób nasi rodzimi przedsiębiorcy pozyskują nowych pracowników? Badania przeprowadzone w latach 2006-2007 na grupie 250 właścicieli mikroprzedsiębiorstw w Wielkopolsce pokazują jasno – dominującą metodą pozyskiwania nowej kadry w takich firmach jest korzystanie z osobistych sieci społecznych. Liczą się znajomości!

72% wszystkich transakcji zatrudniania w mikroprzedsiębiorstwach (do 10 pracowników) odbywa się przy udziale osobistych sieci społecznych właścicieli firm. Formalne sposoby zatrudniania (jak ogłoszenia i współpraca z agencjami pracy) zostały wykorzystane jedynie w 17% przypadków. Znaczący, jak na pojedynczą metodę pozyskiwania pracowników, jest udział osób, które z własnej inicjatywy i bez wcześniejszej znajomości zgłosiły się do pracodawcy i zostały przyjęte do pracy (8%).

Najczęściej do pracy w małej firmie trafia osoba, którą zna bezpośrednio właściciel/pracodawca – jest to niemal 42% wszystkich transakcji zatrudniania. Są to członkowie najbliższej rodziny, praktykanci oraz znajomi z poprzednich miejsc pracy pracodawcy. Dopiero na czwartym miejscu znaleźli się członkowie dalszej rodziny.

Przeczytaj również: Jakie są kryteria wyboru nowego miejsca pracy?

Jeśli nie przez bezpośrednią znajomość, to dzięki udziałowi osób pośredniczących małe firmy zdobywają pracowników. Ponad 30% wszystkich zatrudnionych osób trafiło do badanych firm w ten właśnie sposób. Największą grupę pracowników z polecenia tworzą osoby rekomendowane przez obecnych pracowników firm czyli polecenia pracownicze. Znacznie mniej pracowników trafiło do firmy za pośrednictwem najbliższej rodziny przedsiębiorcy, a także z polecenia znajomych pracodawców.

W grupie formalnych metod zatrudniania dominuje korzystanie z usług urzędu pracy (7,9% wszystkich transakcji zatrudnienia). Pracodawcy niezbyt chętnie korzystają z ogłoszeń umieszczanych np. w witrynach sklepowych, na drzwiach wejściowych, na slupach ogłoszeniowych oraz z ogłoszeń w prasie lokalnej.

Polecamy serwis Manager

Dwie ciekawostki wynikły przy okazji tego badania. Otóż najmniej popularne jest pozyskiwanie pracowników za pośrednictwem internetu czy telegazety oraz prasy ogólnopolskiej (w sumie około 1,6% przypadków). Pracodawcy też w bardzo niewielkim stopniu sięgają także do pomocy osób, z którymi utrzymywali kontakty w przeszłości – w dzieciństwie, w szkole, na studiach. W przypadku badanych firm nieprawdziwe jest zatem twierdzenie, że obecność w internecie i sieciach społecznościowych pozwala zdobyć pracę. Oprócz „bycia” trzeba aktywnie coś robić innego, najlepiej – poznawać przedsiębiorców.

Równie ciekawy jest wniosek, że często wykorzystywanym źródłem nowych pracowników są obecni pracownicy firmy. Warto zatem raczej sięgać po okazje u przyjaciół niż we własnej rodzinie, o ile nie jest to rodzina najbliższa.

Fragment pochodzi z książki „Zatrudnianie po znajomości. Kapitał społeczny na rynku pracy” Bartosza Sławeckiego (Wydawnictwo C.H. Beck, 2011). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Coris Lex Services sp. z o. o.

Ubezpieczenia ochrony prawnej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »