| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Personel > Kultura organizacji > Społecznie odpowiedzialny biznes w pigułce

Społecznie odpowiedzialny biznes w pigułce

Co zrobić, by wyróżnić się spośród tłumu, kiedy konkurencja jest duża? Jednym ze sposobów, po który coraz częściej sięgają korporacje, jest idea społecznej odpowiedzialności biznesu.

Drugim mechanizmem jest tzw. trial triggered donation - darowizna, która jest następstwem podpisania umowy abonamentowej, prenumeraty lub korzystania z usługi. Aby zachęcić konsumenta do skorzystania
z usługi, można zastosować CRM as an incentive to action, czyli obietnicę wpłaty określonej kwoty na rzecz sprawy społecznej. Istnieje również metoda voucher collection scheme. Za zrobienie zakupów konsument zbiera kupony bądź punkty, które może przekazać na rzecz działalności społecznej.

Dlaczego tyle teorii?

Z raportu „Postawy wobec społecznej odpowiedzialności biznesu” (Ipsos - Demoskop, 2003 r.), wynika, że polscy konsumenci nie wiedzą, co tak naprawdę oznacza społeczna odpowiedzialność biznesu. Respondenci oceniają firmy przez pryzmat ceny i jakości ich produktów oraz sposób traktowania pracowników.

Za zagadnienia o drugorzędnym znaczeniu uznają: etyczne i odpowiedzialne postępowanie firm, zaangażowanie w działalność społeczną i charytatywną czy postępowanie w stosunku do środowiska naturalnego. Dlatego jednym z wyzwań dla przedsiębiorstw jest tłumaczenie społeczeństwu jak funkcjonują firmy oraz jak dokonywać wyborów wartościowych dla całego społeczeństwa.

Zmiany społeczne, takie jak świadomy konsumpcjonizm i kwestie zaufania społecznego, wymagają od przedsiębiorców dostosowania się do nowych warunków. Mimo to, w wielu firmach brakuje osób kompetentnych w kwestiach CRM. Wśród ofert pracy także nie znajdziemy ogłoszenia skierowanego do specjalistów tej dziedziny, co może być zastanawiające, ponieważ uczelnie oferują kształcenie
w tym kierunku.

Korzyści wynikające ze społecznego zaangażowania biznesu

Przez Corporate Social Responsibilty rozumie się zaspokojenie potrzeb klientów przy uwzględnieniu oczekiwań pozostałych stron: pracowników, dostawców czy lokalnej społeczności. Dzięki tej strategii firma buduje z całym swoim otoczeniem pozytywne i trwałe relacje.

CSR gwarantuje lojalność klienta oraz podnosi wiarygodność firmy w oczach jej partnerów biznesowych i władz lokalnych. Angażowanie się w działalność społeczną ma także dawać pracownikom poczucie spełnienia obywatelskiego obowiązku.

Dobra reputacja to także duży atrybut wobec oferty konkurencji. Przychylni firmie mieszkańcy i władze poprą firmę odpowiedzialną społecznie w razie potrzeby.

Działalność prospołeczna firmy stanowi jeden z elementów niefinansowego motywowania pracowników. Udzielając się na płaszczyźnie społecznej uczą się współdziałania oraz zdobywają nowe doświadczenia i umiejętności. Pracownicy docenią starania przedsiębiorstwa, które swoją aktywność kieruje częściowo na rozwiązywanie problemów społecznych lub wspieranie społeczności. Dzięki temu wzrasta zaufanie i prestiż wewnątrz firmy, co pozwala przyciągnąć nowych pracowników i zatrzymywać  najlepszych.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

r.pr. Bartosz Drozdowicz

Specjalista prawa pracy i ekspert ds. negocjacji, autor bloga www.oprawiepracy.pl

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »