| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Personel > Kultura organizacji > Jak zaangażowanie w pracę wpływa na funkcjonowanie firmy oraz na samych pracowników?

Jak zaangażowanie w pracę wpływa na funkcjonowanie firmy oraz na samych pracowników?

Zaangażowanie jako zjawisko „wczucia” się pracownika w wykonywane obowiązki wywołuje dwojakie konsekwencje: jedna grupa efektów wiąże się z bezpośrednimi korzyściami jakie odnosi pracownik , druga grupa efektów wiąże się z korzyściami dla organizacji (pracodawcy).

Jakie korzyści dla pracownika?

Korzyści jakie odnosi pracownik jako osoba to:

  • pozytywna postawa wobec pracy i silniejsza z nią identyfikacja;
  • ogólnie lepsze samopoczucie i zdrowie psychiczne (pozytywna emocjonalność),
  • zmniejszone ryzyko wypalenia,
  • realizacja zadań na wysokim poziomie prowadzi do wzrostu postrzeganej samoskuteczności, a zatem i większego optymizmu przy podejmowaniu wyzwań.

Skutkiem w dalszej perspektywie jest zwiększona motywacja wewnętrzna i poczucie posiadania zasobów przez jednostkę, co uniezależnia jej działania od otoczenia i pozwala na samorealizację.

Osoba zaangażowana pracuje w zgodzie z własnymi odczuciami, co zmniejsza koszt dysonansu emocjonalnego, często towarzyszącego zachowaniom organizacyjnym (np. sztuczny entuzjazm, powierzchowne uprzejmości, zasady obsługi klienta). Przekłada się to na podniesienie jakości życia danej osoby we wszystkich sferach, co wiąże się również z odczuwaniem poczucia sensu w wymiarze egzystencjalnym i samorealizacją. Pośrednie skutki to stabilizacja zatrudnienia i klarowna ścieżka rozwoju zawodowego oraz poczucie własnej tożsamości.

Należy jednak dodać, iż zaangażowanie może mieć również negatywne następstwa – dzieje się tak, gdy następuje nadmierne utożsamianie się osoby z wynikami w pracy. Thomas Britt definiuje taką sytuację jako „self engagement” czyli odczuwanie odpowiedzialności za i przywiązanie do wyjątkowego realizowania standardów pracy, przez co wyniki w pracy mają silne znaczenie dla jednostki (co nie jest związane z pracoholizmem). Badania wykazują, iż osoby takie gorzej znoszą czynniki ograniczające ich skuteczność (np. braki techniczne, brak komunikacji) niż koledzy, którzy mniej „poważnie” traktują swoją pracę. Paradoksalnie, u osób mocno zaangażowanych w pracę brak optymalnego środowiska (zasobów) skutkuje silniejszym spadkiem motywacji oraz zwiększeniem ryzyka wypalenia.

Przeczytaj także: Jak zbudować skuteczny system motywacyjny w swoim zespole?

Jakie korzyści dla firmy?

Jeśli chodzi o korzyści dla całej firmy, to zaangażowanie pracowników przynosi wymierne finansowe i funkcjonalne zyski każdej organizacji. Najbardziej profity te są widoczne w sektorze opartym na usługach. Klienci są bowiem wyczuleni na nieautentyczne zachowania i spotykając sprzedawcę czy konsultanta przekonanego o jakości proponowanych dóbr lub usług, chętniej z nich skorzystają, a co więcej, polecą dane miejsce i markę innym. Jednocześnie przekłada się to na wzrost obrotów i zmniejszenie kosztów związanych z marketingiem i innymi narzędziami zarządczymi.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Snopek

Młodszy Konsultant ds. Projektów HR w Grupie Tempo

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »