| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Personel > Kultura organizacji > Jak zaangażowanie w pracę wpływa na funkcjonowanie firmy oraz na samych pracowników?

Jak zaangażowanie w pracę wpływa na funkcjonowanie firmy oraz na samych pracowników?

Zaangażowanie jako zjawisko „wczucia” się pracownika w wykonywane obowiązki wywołuje dwojakie konsekwencje: jedna grupa efektów wiąże się z bezpośrednimi korzyściami jakie odnosi pracownik , druga grupa efektów wiąże się z korzyściami dla organizacji (pracodawcy).

Równie istotny jest efekt mniejszej rotacji pracowników, zwłaszcza tych utalentowanych, co w przypadku rosnącego zainteresowania zarządzaniem wiedzą nie pozostaje bez znaczenia. Wpływa to bezpośrednio na zmniejszenie kosztów wynikających z rekrutacji i szkoleń wprowadzających oraz pośrednio służy kreowaniu wizerunku dobrego pracodawcy. Współczesne organizacje są tego świadome, dlatego budują programy zarządzania talentami związane z kompleksowym rozwojem istotnych umiejętności. Projekty te trwają nawet kilka lat, co dodatkowo wzmacnia uczucie przywiązania do organizacji i daje poczucie, iż organizacja dba o ciągły rozwój pracownika.

Polecamy serwis Zarządzanie

Teoria zaangażowania zakłada również, że pojawiająca się w specyficznych warunkach radość z wykonywanych zadań wiąże się z produktywnością, kreatywnością, proaktywnością i chęcią rozwoju. Zespoły składające się z zaangażowanych pracowników wpływają na kształtowanie się pozytywnej atmosfery, którą cechuje współpraca, wzajemne wsparcie oraz inicjatywa – pracownicy na wszystkich szczeblach dbają o ciągłe usprawnianie procesów i wysoką jakość realizowanych przez siebie zadań. Wraz z ich rozwojem ulepsza się i funkcjonowanie organizacji a ponieważ samoistnym zmianom towarzyszy mniej negatywnych skutków, znikają kolejne koszty.

Wszystko to przekłada się na zyski o charakterze czysto finansowym, ale nie wyłącznie. Inne możliwe skutki, wynikające nie tyle z zaangażowania, ile z kultury organizacyjnej nań opartej, to zaufanie i wiara w przywództwo oraz większa odporność organizacji (pracowników) na chwilowe niepowodzenia takie jak kryzys finansowy. Tym samym możliwe jest elastyczne zarządzanie dopasowane do zmiennego środowiska, które jednocześnie jest bardziej przyjazne dla pracowników i sprzyja propagowanej coraz częściej idei work-life balance, czyli równowadze życia zawodowego i prywatnego.

Główne czynniki kształtujące pozytywne środowisko pracy to: odpowiednie obciążenie pracą (fizyczne i intelektualne), poczucie kontroli, system nagród i informacji zwrotnych, silna więź społeczna, sprawiedliwe traktowanie i spójne wartości. Są to fundamenty, bez których trudno utrzymać wysoki poziom zaangażowania i zadowolenia z pracy nawet tym najbardziej zmotywowanym. Ich obecność zależy od kultury organizacyjnej oraz przyjętej strategii zarządzania personelem, które to coraz częściej sprzyjają rozkwitowi zaangażowania tak korzystnego dla firm i instytucji.

Fragment pochodzi z książki „Psychologia zarządzania w organizacji” Anny Marii Zawadzkiej (red. nauk.) (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Grzegorz Frątczak

Doświadczony coach i trener biznesu, menedżer z dyplomem MBA. Ekspert w CEO Solutions. Akredytowany trener w Ernst &Young Academy of Business.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »