| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Personel > Kultura organizacji > Analiza wpływu czynników na zadowolenie

Analiza wpływu czynników na zadowolenie

W celu uzyskania pełniejszego obrazu badanych czynników przeprowadzono analizę wpływu poszczególnych z nich na zadowolenie ogólne. Wyniki badań wskazały, że ocena rozwiązań stosowanych w polityce personalnej przez poszczególne organizacje wpływa na zadowolenie pracowników.

Analizując wyniki badania, można zauważyć trzy grupy czynników w różnym stopniu wpływających na satysfakcję pracowników:

  • I grupa czynników – procedury motywowania, relacje przełożony-podwładny, dzielenie się wiedzą w organizacji,
  • II grupa czynników – polityka szkolenia i rozwoju, ocena pracowników, poczucie podmiotowości i jakość komunikowania się w organizacji,
  • III grupa czynników – efektywność procedur rekrutacji i selekcji, czytelność zakresu obowiązków, zarządzanie różnorodnością i przeciwdziałanie dyskryminacji, rozwiązywanie konfliktów.

Zgodnie z oczekiwaniami, największy wpływ na zadowolenie ma motywowanie. Na drugim miejscu znalazły się dzielenie się wiedzą oraz relacje przełożony-podwładny, częściowo związane z realizacją polityki personalnej i kulturą organizacyjną firmy. Jako czynniki nieco mniej istotne w percepcji badanych wskazywane są: polityka szkolenia i rozwoju, ocena pracowników, poczucie podmiotowości i jakość komunikowania się w organizacji. Najmniejszy wpływ na zadowolenie pracownicy badanych przedsiębiorstw przypisują procedurom rekrutacji i selekcji oraz funkcjonowaniu zakresu obowiązków jako narzędzia zarządzania zasobami ludzkimi.

Znamienne jest, że pracownicy wszystkich badanych przedsiębiorstw oceniają skuteczność procedur rekrutacji i selekcji w firmach jako co najmniej zadowalającą. Także zdaniem pracowników wszystkich badanych przedsiębiorstw zakres obowiązków jest precyzyjnie określony, a oczekiwania wobec podwładnych są jasno zdefiniowane. Pracownicy połowy badanych organizacji pozytywnie oceniają skuteczność prowadzonej polityki szkolenia i rozwoju. Zatrudnieni w pozostałych przedsiębiorstwach ocenili skuteczność tej polityki jako przeciętną (około 25%) lub negatywnie (25%). Efektywność procedur oceny została potwierdzona przez badanych pracowników w około 50% badanych przedsiębiorstw.

Niestety, aż w 40% przedsiębiorstw oceniono procedury oceniania negatywnie. Jeszcze gorzej ocenili zatrudnieni pracownicy procedury motywowania. Jedynie pracownicy trzech przedsiębiorstw ocenili je jako pozytywne, dwóch jako zadowalające, a trzech jako negatywne. Negatywna ocena procedur oceny i motywowania dotyczy niestety trzech przedsiębiorstw z kapitałem polskim. Pracownicy firm, które uzyskały najwyższe wyniki w zakresie zadowolenia ogólnego, wysoko oceniają skuteczność nie tylko polityki motywowania, ale i oceniania oraz szkolenia i rozwoju.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Konrad Gurbała

Specjalista z zakresu szkoleń i rozwoju pracowników, właściciel firmy Nowe Modele Biznesowe – outsourcingu działu szkoleń.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »