| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Personel > Kultura organizacji > Analiza wpływu czynników na zadowolenie

Analiza wpływu czynników na zadowolenie

W celu uzyskania pełniejszego obrazu badanych czynników przeprowadzono analizę wpływu poszczególnych z nich na zadowolenie ogólne. Wyniki badań wskazały, że ocena rozwiązań stosowanych w polityce personalnej przez poszczególne organizacje wpływa na zadowolenie pracowników.

Z przeprowadzonej analizy wynika wyraźny podział na dwie grupy: duże przedsiębiorstwa polskie, w tym jedno z nich przekształcone (w momencie badania od 4 lat) w część koncernu międzynarodowego, i koncerny zagraniczne oraz jedna firma polska będąca liderem w dziedzinie nowoczesnych rozwiązań także w dziedzinie stosowania zaawansowanych rozwiązań polityki personalnej. Istnieje wyraźna rozbieżność między rozwiązaniami w zakresie polityki personalnej w przedsiębiorstwach polskich i zagranicznych, pochodzących z USA lub z krajów tzw. starej Unii. Koncerny międzynarodowe stosują wypracowane przez lata metody i techniki polityki personalnej, które są często przystosowywane do warunków polskich lub opracowywane na nowo na podstawie funkcjonujących w firmie standardów.

Badania i obserwacja przedsiębiorstw polskich wskazują, że następuje w nich systematyczna poprawa w zakresie stosowanych rozwiązań w obrębie funkcji personalnej. Jednak zmiany w funkcji personalnej następują w sposób nierównomierny – na przykład organizacja może się poszczycić nowoczesnym systemem szkoleń, ale niestety jednocześnie ma przestarzały system oceniania. Zauważa się także rozbieżność między popularnością zarządzania zasobami ludzkimi w Polsce i deklaracjami menedżerów a zakresem i efektywnością praktycznych zastosowań.

Jak wynika z całości badania, sposób (jakość) realizacji funkcji personalnej odgrywa dużą rolę w kształtowaniu satysfakcji pracowników. Wyniki badania potwierdzają wpływ prawidłowo ukształtowanego systemu motywowania pracowników na satysfakcję z pracy. Pokazują także znaczenie poszczególnych czynników dla tworzenia przyjaznego i sprzyjającego efektywności środowiska pracy, co wyznacza zakres i akcenty dla działalności menedżerów personalnych. Przedsiębiorstwa powinny więc regularnie i starannie monitorować nastroje, opinie i sugestie pracowników i wprowadzać zmiany.

Autor: Dagmara Lewicka. Artykuł jest fragmentem książki Zarządzanie kapitałem ludzkim w polskich przedsiębiorstwach - Wydawnictwo Profesjonalne PWN.

reklama

Polecamy artykuły

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Badania i obserwacja przedsiębiorstw polskich wskazują, że następuje w nich systematyczna poprawa w zakresie stosowanych rozwiązań w obrębie funkcji personalnej.
Badania i obserwacja przedsiębiorstw polskich wskazują, że następuje w nich systematyczna poprawa w zakresie stosowanych rozwiązań w obrębie funkcji personalnej.

Personel i Zarządzanie 4/201730.03 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Zentel

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »