| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Personel > Kultura organizacji > Jak badać satysfakcję pracowników?

Jak badać satysfakcję pracowników?

Dzięki badaniom satysfakcji pracownicy działu kadr i kierownictwo zdobywają interesujące informacje na temat funkcjonowania przedsiębiorstwa, panujących nastrojów, skuteczności działań kadrowych służących budowaniu zaangażowania i motywacji załogi.

Badania zadowolenia/satysfakcji przeprowadza się w przedsiębiorstwach coraz częściej. Dzięki badaniom satysfakcji pracowników można również poznać czynniki wpływające na ich niezadowolenie, którego skutkiem może być zmniejszenie się ich zaangażowania i efektywności. Jeżeli nawet zadowolenie i identyfikacja osiągają średni poziom, a pracownicy nie prezentują ani negatywnych nastawień do firmy, ani silnego emocjonalnego zaangażowania, to na dłuższą metę taka sytuacja może doprowadzić do marazmu i spadku efektywności. Wyniki badań mogą więc być narzędziami służącym do wczesnego ostrzegania o problemach. Poznanie tych problemów pozwala je wyeliminować lub ograniczyć. Dzięki takim badaniom wiadomo także, co motywuje pracowników, co ich integruje, a również co ich niepokoi.

Wiele firm przeprowadza takie badania co roku lub co dwa lata i na podstawie porównania wyników podejmowane są określone działania. Jako praktyczny efekt badań można zaproponować nowe działania zmierzające np. do zmiany kultury przywództwa przez częstsze spotkania kierowników z pracownikami oraz cykl szkoleń dla menedżerów. Działania te powinny zostać zaprojektowane za pomocą mierzalnych celów, których osiągnięcie zostanie zweryfikowane w kolejnej edycji badania satysfakcji.

Dowiedz się Co powinien zawierać profil kwalifikacyjny, a co opis stanowiska?

Warunkiem przydatności prowadzonych badań jest informowanie pracowników o ich wynikach. Często wyniki te są prezentowane w mediach firmowych – intranecie, gazetce firmowej lub na specjalnych spotkaniach. Oprócz wyników należy przedstawiać także wnioski z badań oraz plan dalszych działań mających na celu wyeliminowanie problemów w dziedzinach ocenianych najgorzej.

Wśród różnych metod badań pracowników najczęściej stosowane są badania ankietowe, a stosunkowo rzadko inne metody np. wywiady pogłębione prowadzone wśród załogi czy wywiady zogniskowane prowadzone w małych grupach.

Jeśli chodzi o metody analityczne, to najbardziej popularne są następujące:

  • analiza treści wypowiedzi rozmówców,
  • analiza najczęściej występujących wypowiedzi,
  • liczenie procentowego rozkładu odpowiedzi,
  • liczenie średnich punktowych,
  • liczenie średnich wyników dla poszczególnych grup,
  • badanie korelacji i istotnych różnic między grupami pracowników,
  • porównywanie odpowiedzi na dany temat w kolejnych latach,
  • porównywanie odpowiedzi na dany temat w różnych grupach badanych i zespołach.
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Biuro Rachunkowe "KOMP-BIUR" sp. z o.o.

Kompleksowa obsługa księgowości

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »