Aby badanie satysfakcji pracowników było miarodajne i przydatne, powinno być prowadzone w profesjonalny sposób.
Ankieta powinna być poprzedzona krótką, ale dobrze przemyślaną informacją o celu badania. Dzięki temu pracownicy będą rozumieć, że jest to narzędzie do przedstawienia swoich postulatów, co z kolei powinno wzmocnić liczbę oddanych wypełnionych ankiet.
reklama
reklama
Najważniejszą rzeczą jest zapewnienie badanym pracownikom anonimowości wypowiedzi tzn. nie prezentować wyników zbiorczych dla ściśle określonych zespołów: „A oto jak na temat naszej gazetki zakładowej wypowiedziała się zmiana nocna…”. Ważne jest też, aby nie stosować automatycznie i ślepo uśredniania wyników różnych grup. Specyfika działań kadrowych i motywacyjnych może się bowiem istotnie różnić (choćby dlatego, że zespół kreatywnych specjalistów wymaga innego podejścia niż „studencki” dział wprowadzania danych do komputera). Rodzi to pewien paradoks, ponieważ część wyników JEST ściśle związana z danymi zespołami. Aby to rozwiązać, można np. pokazać jedynie zmianę odpowiedzi w stosunku do lat poprzednich lub zacytować kilka wypowiedzi.
Polecamy serwis Szkolenia
Przeprowadzenie takiego badania (przygotowanie ankiet, analiza, prezentacja wyników) nie jest przesadnie trudna. Nie jest to jednak umiejętność naturalna ani oczywista. Dlatego przy pierwszej edycji dobrze jest uzyskać pomoc zewnętrznych specjalistów, którzy pomogą bezproblemowo przejść przez największe pułapki badania.
Autor: Dagmara Lewicka. Artykuł jest fragmentem książki Zarządzanie kapitałem ludzkim w polskich przedsiębiorstwach - Wydawnictwo Profesjonalne PWN.