| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Personel > Kultura organizacji > Jakie mogą być dla firmy negatywne konsekwencje zwolnień pracowników?

Jakie mogą być dla firmy negatywne konsekwencje zwolnień pracowników?

Gdy firma zwalnia pracowników, w istotny sposób zmieniają się stosunki międzyludzkie wewnątrz organizacji. Dotykają one zarówno pracowników zwalnianych, jak i tych nadal pracujących w przedsiębiorstwie.

Są to między innymi:

  • centralizacja – podejmowanie decyzji skupia się na najwyższym szczeblu, podział władzy ulega ograniczeniu,
  • kryzysowa mentalność – koncentrowanie się na bieżących sprawach kosztem planowania długoterminowego,
  • utrata innowacyjności – mniejsza tolerancja dla ryzyka i ewentualnych niepowodzeń związanych z podejmowaniem kreatywnych działań,
  • opór wobec zmian – konserwatyzm w działaniu prowadzący do protekcjonizmu,
  • obniżone morale – zamykanie się pracowników w sobie i wzajemna niechęć,
  • upolitycznienie – powstawanie grup interesów, prowadzące do upolitycznienia klimatu społecznego,
  • zanik priorytetów – ograniczanie konfliktów poprzez dokonywanie cięć w całej organizacji, bez wyraźnych priorytetów,
  • utrata zaufania – menedżerowie tracą zaufanie swoich podwładnych, a między pracownikami narasta poczucie nieufności,

Porównaj: Trudna sztuka konstruktywnej krytyki - wskazówki

  • narastanie konfliktów – nasila się wewnętrzna walka o podział mniejszego „tortu”,
  • ograniczona komunikacja – do góry przepływają tylko dobre informacje, wymiana informacji jest ograniczona obawami i nieufnością,
  • deficyty w pracy zespołowej – partykularyzm i brak spójności utrudniają pracę zespołową,
  • deficyty w przywództwie – występuje swoista anemia przywództwa, spowodowana stosowaniem zasady „kozła ofiarnego” i filozofii „oblężonej twierdzy”.

Polecamy serwis Szkolenia

Jeśli kierownictwo w porę nie rozpozna objawów i nie podejmie inspirująco-motywacyjno-przywódczych działań, klimat w pracy w firmie zmieni się nie do poznania – na gorsze.

Autor: Tadeusz Listwan. Artykuł jest fragmentem książki Zarządzanie kadrami.Wydawnictwo C.H. Beck.

reklama

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Jeśli kierownictwo w porę nie rozpozna objawów i nie podejmie inspirująco-motywacyjno-przywódczych działań, klimat w pracy w firmie zmieni się nie do poznania – na gorsze.
Jeśli kierownictwo w porę nie rozpozna objawów i nie podejmie inspirująco-motywacyjno-przywódczych działań, klimat w pracy w firmie zmieni się nie do poznania – na gorsze.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Gałecki

Ekspert w zakresie ekonomii i prawa gospodarczego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »