| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Personel > Kultura organizacji > Jakie mogą być dla firmy negatywne konsekwencje zwolnień pracowników?

Jakie mogą być dla firmy negatywne konsekwencje zwolnień pracowników?

Gdy firma zwalnia pracowników, w istotny sposób zmieniają się stosunki międzyludzkie wewnątrz organizacji. Dotykają one zarówno pracowników zwalnianych, jak i tych nadal pracujących w przedsiębiorstwie.

Są to między innymi:

  • centralizacja – podejmowanie decyzji skupia się na najwyższym szczeblu, podział władzy ulega ograniczeniu,
  • kryzysowa mentalność – koncentrowanie się na bieżących sprawach kosztem planowania długoterminowego,
  • utrata innowacyjności – mniejsza tolerancja dla ryzyka i ewentualnych niepowodzeń związanych z podejmowaniem kreatywnych działań,
  • opór wobec zmian – konserwatyzm w działaniu prowadzący do protekcjonizmu,
  • obniżone morale – zamykanie się pracowników w sobie i wzajemna niechęć,
  • upolitycznienie – powstawanie grup interesów, prowadzące do upolitycznienia klimatu społecznego,
  • zanik priorytetów – ograniczanie konfliktów poprzez dokonywanie cięć w całej organizacji, bez wyraźnych priorytetów,
  • utrata zaufania – menedżerowie tracą zaufanie swoich podwładnych, a między pracownikami narasta poczucie nieufności,

Porównaj: Trudna sztuka konstruktywnej krytyki - wskazówki

  • narastanie konfliktów – nasila się wewnętrzna walka o podział mniejszego „tortu”,
  • ograniczona komunikacja – do góry przepływają tylko dobre informacje, wymiana informacji jest ograniczona obawami i nieufnością,
  • deficyty w pracy zespołowej – partykularyzm i brak spójności utrudniają pracę zespołową,
  • deficyty w przywództwie – występuje swoista anemia przywództwa, spowodowana stosowaniem zasady „kozła ofiarnego” i filozofii „oblężonej twierdzy”.

Polecamy serwis Szkolenia

Jeśli kierownictwo w porę nie rozpozna objawów i nie podejmie inspirująco-motywacyjno-przywódczych działań, klimat w pracy w firmie zmieni się nie do poznania – na gorsze.

Autor: Tadeusz Listwan. Artykuł jest fragmentem książki Zarządzanie kadrami.Wydawnictwo C.H. Beck.

reklama

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Jeśli kierownictwo w porę nie rozpozna objawów i nie podejmie inspirująco-motywacyjno-przywódczych działań, klimat w pracy w firmie zmieni się nie do poznania – na gorsze.
Jeśli kierownictwo w porę nie rozpozna objawów i nie podejmie inspirująco-motywacyjno-przywódczych działań, klimat w pracy w firmie zmieni się nie do poznania – na gorsze.

Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych 2017 Komentarz54.90 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Agencja Zatrudnienia KS Service

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »