| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Personel > Kultura organizacji > Dlaczego pracownicy nie chcą się uczyć?

Dlaczego pracownicy nie chcą się uczyć?

Wprowadzenie zmian w zakresie tak istotnym dla firmy jak system ocen pracowniczych wymaga skupienia uwagi na kulturze organizacyjnej. Przede wszystkim trzeba zburzyć silosy wiedzy.

Określenie „kultura organizacyjna” odnosi się do panujących wśród pracowników i liderów firmy założeń, poglądów, wartości, zwyczajów i zachowań. Innymi słowy, kultura organizacyjna to „sposób, w jaki działamy w firmie”. Jeśli planujesz reorganizację systemu ocen pracowniczych zgodnie z koncepcją „Nie oceniaj mojej pracy – pomóż mi dostać piątkę”, trzeba wprowadzić kilka pomniejszych zmian.

Pierwsza przeszkoda to zburzenie „silosów wiedzy”, które nieodmiennie kojarzą się ze starą kulturą organizacyjną. Doświadczenie wywiedzione z bycia wewnątrz firmy w danym dziale ma swoje zalety. Znajomość panującej kultury organizacyjnej sprawia, że wiadomo gdzie są punkty zapalne. Osoby, które posiadają wiedzę o różnych procesach, pilnie jej strzegą, bo wiedzą, że to im daje władzę. Takie podejście prowadziło do tworzenia szkodliwych dla firmy silosów wiedzy uniemożliwiających przekazywanie informacji, co tak naprawdę działa, a co nie.

Porównaj: Właściwy pracownik na właściwym miejscu

Pierwszym krokiem do stworzenia kultury, w której cenione będzie uczenie się i dzielenie się wiedzą oraz swobodny przepływ informacji, jest zburzenie tych silosów i utworzenie z nich „pól nauki”.

Polecamy serwis Szkolenia

Dlaczego pracownicy w różnych organizacjach nie chcą się uczyć? Dlatego, że postrzegają błędy bardziej jako wydarzenia mogące zaszkodzić ich karierze niż szanse na naukę. Wolą zatem tuszować swoje błędy w nadziei, ze nikt się o nich nie dowie. Z tego względu trzeba uświadomić pracownikom, że błędów się nie uniknie i że niekoniecznie muszą być fatalne w skutkach. Należy przedefiniować pojęcie „błędu” i nauczyć pracowników, żeby nie bali się popełniać błędów. Trzeba zdobyć ich zaufanie, demonstrując, że żaden z menedżerów nie poweźmie kroków dyscyplinujących, jeśli pracownik spróbuje czegoś nowego i próba okaże się niepowodzeniem. Dzięki takiemu podejściu zarówno pracownicy, jak i menedżerowie postrzegają pomyłki jako możliwości do nauki.

Artykuł jest fragmentem książki Jak zwyciężać w pracy. Przywództwo wyższego stopnia w praktyce. Ken Blanchard, Garry Ridge. Wydawnictwo PWN.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Treco Inspiracja do sukcesu

Portal dla szkoleniowców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »