| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Personel > Kultura organizacji > Dlaczego pracownicy nie chcą się uczyć?

Dlaczego pracownicy nie chcą się uczyć?

Wprowadzenie zmian w zakresie tak istotnym dla firmy jak system ocen pracowniczych wymaga skupienia uwagi na kulturze organizacyjnej. Przede wszystkim trzeba zburzyć silosy wiedzy.

Określenie „kultura organizacyjna” odnosi się do panujących wśród pracowników i liderów firmy założeń, poglądów, wartości, zwyczajów i zachowań. Innymi słowy, kultura organizacyjna to „sposób, w jaki działamy w firmie”. Jeśli planujesz reorganizację systemu ocen pracowniczych zgodnie z koncepcją „Nie oceniaj mojej pracy – pomóż mi dostać piątkę”, trzeba wprowadzić kilka pomniejszych zmian.

Pierwsza przeszkoda to zburzenie „silosów wiedzy”, które nieodmiennie kojarzą się ze starą kulturą organizacyjną. Doświadczenie wywiedzione z bycia wewnątrz firmy w danym dziale ma swoje zalety. Znajomość panującej kultury organizacyjnej sprawia, że wiadomo gdzie są punkty zapalne. Osoby, które posiadają wiedzę o różnych procesach, pilnie jej strzegą, bo wiedzą, że to im daje władzę. Takie podejście prowadziło do tworzenia szkodliwych dla firmy silosów wiedzy uniemożliwiających przekazywanie informacji, co tak naprawdę działa, a co nie.

Porównaj: Właściwy pracownik na właściwym miejscu

Pierwszym krokiem do stworzenia kultury, w której cenione będzie uczenie się i dzielenie się wiedzą oraz swobodny przepływ informacji, jest zburzenie tych silosów i utworzenie z nich „pól nauki”.

Polecamy serwis Szkolenia

Dlaczego pracownicy w różnych organizacjach nie chcą się uczyć? Dlatego, że postrzegają błędy bardziej jako wydarzenia mogące zaszkodzić ich karierze niż szanse na naukę. Wolą zatem tuszować swoje błędy w nadziei, ze nikt się o nich nie dowie. Z tego względu trzeba uświadomić pracownikom, że błędów się nie uniknie i że niekoniecznie muszą być fatalne w skutkach. Należy przedefiniować pojęcie „błędu” i nauczyć pracowników, żeby nie bali się popełniać błędów. Trzeba zdobyć ich zaufanie, demonstrując, że żaden z menedżerów nie poweźmie kroków dyscyplinujących, jeśli pracownik spróbuje czegoś nowego i próba okaże się niepowodzeniem. Dzięki takiemu podejściu zarówno pracownicy, jak i menedżerowie postrzegają pomyłki jako możliwości do nauki.

Artykuł jest fragmentem książki Jak zwyciężać w pracy. Przywództwo wyższego stopnia w praktyce. Ken Blanchard, Garry Ridge. Wydawnictwo PWN.

reklama

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Pierwszym krokiem do stworzenia kultury, w której cenione będzie uczenie się i dzielenie się wiedzą oraz swobodny przepływ informacji, jest utworzenie  „pól nauki”.
Pierwszym krokiem do stworzenia kultury, w której cenione będzie uczenie się i dzielenie się wiedzą oraz swobodny przepływ informacji, jest utworzenie „pól nauki”.

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

ManaGame.pl

ekspert z zakresu HR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »