| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Outsourcing > Wdrożenie outsourcingu > Tani outsourcing coraz droższy

Tani outsourcing coraz droższy

Outsourcing staje się coraz bardziej popularną formą zarządzania przedsiębiorstwem. Na rynku rośnie liczba firm świadczących tego typu usługi, które walczą między sobą o każdego potencjalnego klienta. Konkurencja jest zjawiskiem pozytywnym w skutkach zarówno z punktu widzenia klienta, jak i firm działających w branży, ponieważ wymusza ona na dostawcach towarów czy usług stałe podnoszenie jakości oraz obniżanie cen.

Jakość czy cena?

Odpowiedź na to pytanie, szczególnie w kontekście zakupu usług outsourcingowych, wydaje się być dosyć oczywista – jakość. Ale czy na pewno? Jedną z podstawowych funkcji outsourcingu jest przecież obniżenie kosztów działalności klienta. Tymczasem, gdy firma outsourcingowa drastycznie obniża swoje wynagrodzenie, oferując serwis znacznie tańszy niż konkurenci, trudno nie przypuszczać, że owe tanie usługi są równie niskiej jakości jak cena.

Niższe przychody rekompensowane są obniżką kosztów, dlatego tanie firmy nie wydają pieniędzy na niezbędne szkolenia dla swoich pracowników, zarówno w zakresie merytorycznym, jak i w zakresie obsługi klienta. Nie traktują ich jak kapitału, lecz przedmiotowo, określając nawet mianem „produkcji”. Tymczasem taka strategia, zwana „strategią sita”, zamiast oczekiwanych zysków, przynosi wymierne straty, szczególnie w dziedzinie outsourcingu finansowego (księgowość, kadry, płace).

Zobacz: Na co zwrócić uwagę wybierając firmę outsourcingową?

Źle wynagradzani pracownicy będą szukać nowych pracodawców, którzy są w stanie sprostać ich oczekiwaniom finansowym oraz docenić świadczoną pracę. Dlatego w firmach stosujących niskie ceny na oferowane przez siebie usługi standardem jest bardzo duża rotacja pracowników. Zdarza się, iż w trakcie roku obsługą firmy zajmuje się kilku specjalistów. Naturalnie nie odbywa się to bez szkody dla klienta. Trzeba zdawać sobie sprawę, iż nowy specjalista nie ma wiedzy dotyczącej specyfiki danego klienta, którą posiadał jego poprzednik.

Skutkiem tego jest wdrażanie go od początku, co pociąga za sobą stratę czasu i wymusza cierpliwość wobec pojawiających się błędów. Poza tym nie każdy wie, że proces przygotowania specjalisty do samodzielnej pracy na rzecz klienta i świadczenia usług o wysokiej jakości, trwa około 12 miesięcy. W tym czasie „adaptowany” pracownik powinien podlegać nadzorowi doświadczonego fachowca, który zazwyczaj odpowiada za wdrożenie. Czy firmę oferującą tanie usługi stać na takie szkolenie i czy przywiązuje ona należytą wagę do tego procesu? Zdecydowanie nie. Nie należy więc oczekiwać od taniego outsourcera wysokiej jakości świadczonych usług.

Zobacz: Jak wdrożyć outsourcing druku w firmie?

Mit tanich usług

Zwolennicy teorii tanich usług wysuwają argument, iż niektórzy ustalają niższe ceny w oparciu o prognozowany w długim okresie wolumen transakcji/klientów. Strategia ta może się sprawdzać w przypadku obsługi bardzo dużych podmiotów, zatrudniających kilka tysięcy pracowników. Może też dotyczyć realizacji usług, według modelu opartego na wdrożeniu zaawansowanego systemu komputerowego, połączonego z pozostawieniem przez klienta części własnego personelu, który ten system będzie obsługiwać.

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Źle wynagradzani pracownicy będą szukać nowych pracodawców, którzy są w stanie sprostać ich oczekiwaniom finansowym oraz docenić świadczoną pracę.
Źle wynagradzani pracownicy będą szukać nowych pracodawców, którzy są w stanie sprostać ich oczekiwaniom finansowym oraz docenić świadczoną pracę.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Ministerstwo Sprawiedliwości

Patron merytoryczny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »