| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Outsourcing > Wdrożenie outsourcingu > Outsourcing controllingu - porada

Outsourcing controllingu - porada

Outsourcing controllingu jest chyba najbardziej skomplikowanym obszarem współpracy wykorzystującej zasoby firmy zewnętrznej. Przyczynami są specyfika zagadnień controllingu i rachunkowości zarządczej oraz większe znaczenie właściwego procesu wdrażania outsourcingu wpływających na sukces kooperacji pomiędzy przedsiębiorstwem a dostawcą usług.

Outsourcing controllingu - outsourcing wymagający największego zaangażowania.

Aby dokładniej zrozumieć czynniki mające wpływ na skuteczność outsourcingu controllingu zostanie on porównany z outsourcingiem księgowości, a najpopularniejszym zaletom outsourcingu zostaną przypisane wady i ograniczenia, które mogą wpływać na poprawność i rzetelność procesów oraz  narzędzi controllingu. Warto także zwrócić uwagę na złożony proces wdrożenia usługi outsourcingu, który w przypadku delegacji funkcji controllingowych ma kluczowe znaczenie dla współpracy na linii klient/firma outsourcingowa.

Porównując outsourcing controllingu z outsourcingiem księgowości należy zwrócić uwagę na cztery najważniejsze obszary, którymi są:
- zakres wykorzystywanych i przetwarzanych informacji
- odbiorcy końcowych sprawozdań / raportów
- normy i standardy decydujące o formie i treści sprawozdań / raportów
- przyjęte okresy sprawozdawcze.

Outsourcing księgowości jest zorientowany na przeszłości. Ewidencjonowane zostają zdarzenia gospodarcze, które już miały miejsce. Outsourcing controllingu natomiast jest nastawiony na teraźniejszość i przyszłość. Musi uwzględniać przeszłość, ale główna uwagę powinien skupiać na najaktualniejszej sytuacji oraz celach przedsiębiorstwa korzystającego z outsourcingu controllingu. Zdarzenia "historyczne" można ewidencjonować w dowolnym momencie zachowując wymagane przepisami terminy. W przypadku outsourcingu controllingu przerwy w aktualizacji i przetwarzaniu informacji nie powinny mieć miejsca. Wymagane jest zdecydowanie większe zaangażowanie ze strony osoby odpowiedzialnej za rzetelne informacje pozwalające podejmować strategiczne decyzje.

Zobacz także: Jakie są zadania controllingu w sektorze MSP?

Użytkownikami sprawozdań i raportów z przypadku outsourcingu księgowości są instytucje zewnętrzne (urzędy, podmioty finansujące działalność) oraz w zakresie standardowych raportów także osoby decyzyjne firm korzystających z outsourcingu księgowego, które najczęściej korzystają z tych samych sprawozdań. Outsourcing controllingu jest natomiast nastawiony wyłącznie na "użytkowników wewnętrznych". Tym samym informacje zawarte w raportach i sprawozdaniach cechują się większą poufnością. Dużym problemem tutaj jest zwykle brak pełnego obdarzenia zaufaniem zewnętrznej firmy outsourcingowej w zakresie zachowania tajemnicy dotyczącej głównie strategii i planów. To element, który wymaga na etapie wdrożenia opracowania stosownych procedur wymiany informacji oraz wprowadzenia umownych zapisów do kontraktów outsourcingowych regulujących obieg informacji i sposób postępowania z danymi poufnymi.

reklama

Ekspert:

Mariusz Jarosz

specjalista ds. controllingu

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Outsourcing controllingu jest nastawiony na teraźniejszość i przyszłość. Musi uwzględniać przeszłość, ale główną uwagę powinien skupiać na najaktualniejszej sytuacji oraz celach przedsiębiorstwa korzystającego z outsourcingu controllingu.
Outsourcing controllingu jest nastawiony na teraźniejszość i przyszłość. Musi uwzględniać przeszłość, ale główną uwagę powinien skupiać na najaktualniejszej sytuacji oraz celach przedsiębiorstwa korzystającego z outsourcingu controllingu.

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Konrad Karpowicz

Dyrektor Handlowy i Członek Zarządu Masterlease Polska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »