| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Outsourcing > Wdrożenie outsourcingu > Jakie są zadania controllingu w sektorze MSP?

Jakie są zadania controllingu w sektorze MSP?

Controlling to narzędzie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania firmy. Przekonuje się o tym coraz więcej firm z sektora MSP.

Controlling jest ściśle powiązany z systemem przepływu informacji w firmie, dostarcza precyzyjnych danych dla podejmowania decyzji kierowniczych. System ten funkcjonuje nie tylko wewnątrz lecz również współdziała z otoczeniem przedsiębiorstwa. Dlatego też wspomaga wyznaczenie celów głównych, strategicznych i operacyjnych przedsiębiorstwa, które z kolei pozwalają na określenie celów szczegółowych na każdym szczeblu struktury organizacyjnej.

Jakie są zadania controllingu?

Zatem do zadań controllingu należy gromadzenie, przetwarzanie i analiza informacji istotnych dla funkcjonowania przedsiębiorstwa, zarówno przychodzących z otoczenia jak i informacji wewnętrznych, a także informowanie o potencjalnych zagrożeniach oraz możliwych kierunkach rozwoju firmy.

To rozbudowany system informacji o poszczególnych działach przedsiębiorstwa i ma za zadanie dostarczać bieżących i cyklicznych raportów oraz analiz finansowych. Dzięki temu można planować przyszłe funkcjonowanie przedsiębiorstwa w zakresie jego rozwoju i wzrostu. Zmienne warunki zewnętrzne oraz przemiany wewnętrzne funkcjonowania przedsiębiorstw wymuszają konieczność ciągłego korygowania planów rozwoju i wzrostu.

Ważną rolą controllingu, jako systemu wspierającego zarządzanie, jest opracowywanie raportów dotyczących sytuacji organizacji, na podstawie których kierownictwo może podejmować trafne decyzje. Swym działaniem może objąć całą organizację i wszystkie wymiary jej działalności, a może ograniczać się jedynie do pewnych obszarów jej funkcjonowania.

Zakres controllingu wyznacza również horyzont czasowy, jaki przyjmuje się budując ten system w przedsiębiorstwie. W związku z tym zagadnienia długoterminowe są najczęściej domeną controllingu strategicznego, a kwestie krótkoterminowe – controllingu operacyjnego. planowanie i kontrola realizacji zadań w horyzontach krótszych niż 12 miesięcy są określane jako budżetowanie.

Rozwiązania typowe dla controllingu strategicznego opierają się na wyznaczaniu przyszłych zasobów, szans czy zagrożeń. Controlling operacyjny, koncentruje się na zagadnieniach bieżących organizacji, takich jak kontrola płynności finansowej, kontrola rentowności działalności gospodarczej lub krótkookresowe sterowanie wynikiem finansowym.

Porównaj: Jak wygląda współpraca przy outsourcingu usług księgowych?

Strategia rozwoju firmy

Warto zaznaczyć, że controlling należy do najbardziej kompleksowych instrumentów wspomagających a często wręcz umożliwiających realizację wybranej strategii. Całościowe podejście, charakterystyczne dla controllingu, pozwala uzyskać spójny obraz realizacji lub wykonania przez przedsiębiorstwo zadań opisanych przez wcześniejsze plany strategiczne.

reklama

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Ważną rolą controllingu, jako systemu wspierającego zarządzanie, jest opracowywanie raportów dotyczących sytuacji organizacji, na podstawie których kierownictwo może podejmować trafne decyzje
Ważną rolą controllingu, jako systemu wspierającego zarządzanie, jest opracowywanie raportów dotyczących sytuacji organizacji, na podstawie których kierownictwo może podejmować trafne decyzje

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Marta Zofia Gan

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »