| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Prawo > Odszkodowania > Ubezpieczenia firmy > Jak kształtuje się odpowiedzialność przy umowach przewozu i spedycji?

Jak kształtuje się odpowiedzialność przy umowach przewozu i spedycji?

Przesyłanie rożnego rodzaju towarów w obrocie gospodarczym jest dziś na porządku dziennym. Dostarczanie w inne miejsce może odbywać się w ramach umowy spedycji lub przewozu. Aby jednak w związku z wykonywaniem tej umowy nadawca i odbiorca nie ponieśli strat wywołanych niewłaściwym działaniem firmy przewozowej przepisy prawa stanowią o odpowiedzialności przedsiębiorcy.

Przedsiębiorca, który niewłaściwie wykonał zobowiązanie tj. spowodował utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki ponosi odpowiedzialność. Odszkodowanie za taką sytuację w czasie od przyjęcia przesyłki do przewozu aż do wydania jej odbiorcy nie może przewyższać zwykłej wartości przesyłki, chyba że szkoda wynikła z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa przewoźnika.

Jeżeli więc np. rzecz oddana do przewozu miała wartość 1000 zł, nie można domagać się 2000 zł. Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku umowy spedycji.

Przewoźnik ani spedytor nie ponosi także odpowiedzialności za ubytek nie przekraczający granic ustalonych we właściwych przepisach, a w braku takich przepisów, granic zwyczajowo przyjętych. Jest to tak zwany ubytek naturalny.

Za utratę, ubytek lub uszkodzenie pieniędzy, kosztowności, papierów wartościowych albo rzeczy szczególnie cennych przewoźnik ponosi odpowiedzialność jedynie wtedy, gdy właściwości przesyłki były podane przy zawarciu umowy, chyba że szkoda wynikła z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa przewoźnika.

Przeczytaj także: Czym jest umowa przewozu?

Sytuacja ta ma miejsce np. na poczcie, gdzie należy zadeklarować wartość przesyłki, która to deklaracja staje się sumą gwarantowaną w razie uszkodzenia lub utraty przesyłki.

W zależności od ukształtowania umowy, przewoźnik lub spedytor może oddać przesyłkę do przewozu innemu przewoźnikowi na całą przestrzeń przewozu lub jej część, jednakże ponosi odpowiedzialność za czynności dalszych przewoźników jak za swoje własne czynności. Każdy przewoźnik, który przyjmuje przesyłkę na podstawie tego samego listu przewozowego, ponosi solidarną odpowiedzialność za cały przewóz.

W sytuacji więc, gdy przewoźnik, który z tytułu swej solidarnej odpowiedzialności za cały przewóz zapłacił odszkodowanie, ma on zwrotne roszczenie do przewoźnika ponoszącego odpowiedzialność za okoliczności, z których szkoda wynikła. Jeżeli w zaistniałych okolicznościach nie byłoby możliwe ustalenie kto ponosi odpowiedzialność za szkodę, odpowiedzialność ponoszą wszyscy przewoźnicy w stosunku do przypadającego im przewoźnego. Wolny od odpowiedzialności jest wówczas tylko ten przewoźnik, który udowodni, że szkoda nie powstała na przestrzeni, przez którą przewoził.

Polecamy serwis: Umowy w firmie

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna ASiW

Obsługa prawna i wsparcie przedsiębiorców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »