| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Prawo > Odszkodowania > Ubezpieczenia firmy > Jak zapewnić wiarygodność w obrocie, czyli wszystko o gwarancji ubezpieczeniowej?

Jak zapewnić wiarygodność w obrocie, czyli wszystko o gwarancji ubezpieczeniowej?

Przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą zależy na występowaniu w obrocie w roli wiarygodnego i pewnego kontrahenta. Istnieje wiele sposobów na zapewnienie sobie stabilnej pozycji wobec innych przedsiębiorców. Jednych z takich sposobów jest zawarcie z towarzystwem ubezpieczeniowym umowy o udzielenie gwarancji ubezpieczeniowej.

Gwarancja ubezpieczeniowa polega na zapewnieniu przez towarzystwo ubezpieczeniowe wykonania zawartej z kontrahentem umowy, w razie gdy przedsiębiorca nie będzie mógł tego zrobić. Tak więc przez zawarcie umowy gwarancji ubezpieczeniowej przedsiębiorca zyskuje wiarygodność w oczach kontrahentów, ci zaś pewność, że towarzystwo ubezpieczeniowe pokryje szkodę w razie niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania.

Zawierając umowę gwarancji należy bardzo dokładnie określić wszelkie przypadki, których wystąpienie spowoduje odpowiedzialność ubezpieczyciela. Mogą to być: niewykonanie kontraktu na czas, wykonanie go w postaci innej niż umówiona, wykonanie przez inny podmiot niż określony w umowie. Oczywiście przypadków może być znacznie więcej.

Przeczytaj także: Kto odpowiada za szkody powstały na terenie budowy?

Od tego, na jakie przypadki udzielona będzie ochrona, zależeć będzie wysokość składki. Oprócz tego zależeć ona będzie także od okresu na jaki zawarta jest umowa i oczywiście od sumy gwarancyjnej, czyli tej którą towarzystwo wypłaci poszkodowanemu kontrahentowi.

Niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy skutkować będzie wypłatą odszkodowania kontrahentowi, po przedstawieniu przez niego dowodów na zaistnienie okoliczności aktywujących odpowiedzialność ubezpieczyciela.

Polecamy serwis: Windykacja

Jak zostało wcześniej powiedziane, gwarancja ma na celu uwiarygodnienie przedsiębiorcy na rynku. Jeżeli więc dojdzie do sytuacji, w której przedsiębiorca nie wywiąże się z umowy, towarzystwo ubezpieczeniowe po wypłaceniu odszkodowania, ma roszczenie regresowe (zwrotne) do przedsiębiorcy, na kwotę w której wypłaciło odszkodowanie.

Jeżeli więc przedsiębiorca zawrze umowę gwarancji ubezpieczeniowej na wypadek niedostarczenia towarów na czas, a sytuacja ta rzeczywiście będzie miała miejsce, towarzystwo ubezpieczeniowe wypłaci kontrahentowi odszkodowanie. Następnie zaś zwróci się do przedsiębiorcy o zwrot wypłaconego odszkodowania.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Ligęzowscy & Partnerzy. Adwokaci i Radcowie Prawni Spółka Partnerska.

Kompleksowa obsługa prawna na rzecz przedsiębiorców i klientów indywiduwalnych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »