| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Prawo > Odszkodowania > Szkody na osobie > Prawa osób niepełnosprawnych w podróży

Prawa osób niepełnosprawnych w podróży

Osoby o ograniczonej sprawności ruchowej, osoby niepełnosprawne mogą walczyć o swoje prawa u przewoźników. Unijne przepisy nakładają bowiem na przewoźników obowiązek pomocy we wszystkich podstawowych środkach transportu. Jak walczyć o swoje prawa?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami przewoźnik nie może odmówić:

a. prawa do przewozu

Przedsiębiorstwa kolejowe i zarządcy stacji są zobowiązani do ustanowienia niedyskryminujących zasad dotyczących korzystania z przewozu przez osoby o ograniczonej możliwości poruszania się, na przykład osób starszych.

W praktyce oznacza to osoby:

  • na wózkach inwalidzkich (osoby, które z powodu osłabienia lub niepełnosprawności wykorzystują wózek inwalidzki do poruszania się);
  • inne osoby o ograniczonej możliwości poruszania się, w tym:
    • osoby cierpiące na upośledzenie kończyn,
    • osoby mające trudności z chodzeniem,
    • osoby starsze,
    • osoby niedowidzące,
    • osoby niewidzące,
    • osoby niedosłyszące,
    • osoby głuche,
    • osoby z upośledzeniem w zakresie komunikacji (to znaczy osoby, które mają problemy z komunikowaniem się lub rozumieniem języka pisanego albo mówionego, w tym osoby z zagranicy, które nie znają języka miejscowego, osoby cierpiące na trudności w komunikowaniu się, osoby z upośledzeniem funkcji czuciowych, upośledzeniem psychicznym lub intelektualnym),
    • osoby niskiego wzrostu (w tym dzieci),
    • osoby podróżujące z dziećmi.

Osoby podróżujące z rowerem nie są traktowane jako osoby o ograniczonej możliwości poruszania się. Przewoźnik ma jednak możliwość uznania rowerzystów za osoby o ograniczonej możliwości poruszania się, jak to ma miejsce np. w spółce Koleje Śląskie.

Zobacz: Jak przewieźć rower?

b. prawa do informacji

Przedsiębiorstwa kolejowe, sprzedawcy biletów i operatorzy turystyczni są zobowiązani do informowania na żądanie podróżnego o dostępności przewozów kolejowych oraz warunków dostępu do taboru kolejowego i powodów ograniczeń.

c. prawa do otrzymania pomocy na stacjach kolejowych i w pociągach

Przewoźnicy kolejowi i zarządcy stacji mają obowiązek udzielania pasażerom o ograniczonej możliwości poruszania się pomocy przy wsiadaniu i wysiadaniu do i z pociągu. W tym celu pasażer powinien skontaktować się z przewoźnikiem co najmniej 48 godzin przed planowanym odjazdem pociągu i poinformować za pomocą wskazanego przez przewoźnika środka komunikacji o potrzebie udzielenia pomocy w podróży (np. telefonicznie, mailowo).

Pasażer otrzyma także wszelką pomoc na stacjach przesiadkowych oraz na stacji docelowej. W przypadku, gdy powiadomienie nie mogło nastąpić z zachowaniem powyższego terminu, przewoźnicy, czy zarządcy stacji mają obowiązek podjąć wszelkie działania dla zapewnienia pomocy w taki sposób, aby osoba o ograniczonej możliwości poruszania się mogła odbyć podróż.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Beata Przybyła

Prowadzę biuro rachunkowe od 18 lat.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »