| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Prawo > Odszkodowania > Szkody komunikacyjne > Kiedy pasażerowi należy się odszkodowanie?

Kiedy pasażerowi należy się odszkodowanie?

Bilet jest dowodem umowy zawartej pomiędzy pasażerem a przewoźnikiem. Oznacza to, że na przewoźniku ciążą obowiązki i odpowiedzialność za ich wykonanie. Kiedy i jak pasażer może domagać się odszkodowania?

Kupując bilet,  zawieramy z przewoźnikiem umowę - w zamian za opłacenie przejazdu, przewoźnika powinien dowieźć nas na określone miejsce w określonym czasie. Jeżeli przewoźnik nie wywiąże się ze swojego zobowiązania, naruszył postanowienia umowy cywilnoprawnej i ponosi odpowiedzialność za niewykonanie bądź nienależyte wykonanie zobowiązania.

Opóźnienie pociągu

Jeżeli pociąg przyjedzie na stację docelową spóźniony o sześćdziesiąt minut lub więcej, obowiązkiem przewoźnika jest zaproponować podróżnemu wybór jednej z trzech możliwości.  Po pierwsze, pasażerowi może zostać zwrócony koszt całego kosztu biletu na tym odcinku trasy, który nie został jeszcze zrealizowany. Jeżeli natomiast dalsza część podróży traci sens, biorąc pod uwagę pierwotny plan pasażera, przewoźnik  zwraca koszt trasy już przejechanej i zapewnia pasażerowi przejazd powrotny do miejsca wyjazdu. Drugą opcją jest kontynuowanie podróży lub zmiana połączenia w najszybszym możliwym terminie, a trzecią w najbardziej dogodnym dla pasażera terminie.

Pan Jan jedzie na pogrzeb na godzinę 13. Pociąg ma dwugodzinne opóźnienie. Wiadomo już, że pan Jan nie zdąży na uroczystość, jego podróż staje się więc bezcelowa i przewoźnik powinien zaoferować mu powrót do stacji wyjazdu.

Prawa pasażerów na kolei

Aby móc skutecznie wyegzekwować swoje pasażerskie prawa, należy wziąć odpowiednie zaświadczenie od konduktora lub z kasy na stacji, na której wysiedliśmy.

Porozmawiaj o tym na naszym forum!

Co więcej, pasażerowi przysługuje wobec kolei roszczenie o naprawienie szkody, którą poniósł w wyniku opóźnienia pociągu. Jeśli kolej nie zaspokoi naszych żądań dobrowolnie, można jej wytoczyć proces cywilny.

Pani Anna miała odpłatnie wystąpić na koncercie. Przez opóźnienie pociągu nie dotarła na czas i nie dostała wynagrodzenia. Może domagać się od kolei zapłaty kwoty, którą uzyskałaby występując na koncercie.

Jak złożyć reklamację?

Procedury uzyskiwania odszkodowań sprecyzowane są w regulaminach poszczególnych przewoźników. Reklamację składamy albo u przewoźnika, albo w kasie biletowej, albo w punkcie obsługi klienta.

Praca zdalna podczas podróży służbowej

Pociągi międzynarodowe, Express InterCity i EuroNight

Podróże służbowe 2015 r.

W przypadku pociągów międzynarodowych oraz pociągów Express InterCity i EuroNight, kwota odszkodowania zależeć będzie od rozmiaru opóźnienia. Jeśli jest to ponad sześćdziesiąt minut i więcej niż sto dziewiętnaście, odzyskamy co najmniej 25% ceny biletu, a jeżeli pociąg spóźnił się więcej niż sto dwadzieścia minut, minimum 50% ceny biletu. Przewoźnik, o ile uzna reklamację za zasadną, powinien wypłacić odszkodowanie w ciągu miesiąca od złożenia  wniosku. Należy pamiętać, by do wniosku o wypłatę odszkodowania, dołączyć bilet i zaświadczenie o opóźnieniu pociągu.

Ważne! Odszkodowania nie dostaniemy, jeśli przed zakupem biletu wiedzieliśmy o opóźnieniu lub jeżeli dotarliśmy do stacji docelowej z opóźnieniem mniejszym niż sześćdziesiąt minut, bo wybraliśmy inną trasę lub połączenie.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Systim

Księgowość przez Internet – online

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »