| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Wiadomości > Rynek wtórny > Jak zawrzeć dobrą umowę z pośrednikiem?

Jak zawrzeć dobrą umowę z pośrednikiem?

Pragnąc kupić dom, lub mieszkanie, a nawet szukając korzystnej oferty najmu lokalu, często brak nam możliwości i czasu, żeby samemu poszukiwać zarówno oferty jak i nabywcy. Z tego powodu coraz częściej zwracamy się o pomoc do pośredników w obrocie nieruchomościami. Z jednej strony odciąży nas to od samodzielnego szukania kontrahentów oraz pozwoli ograniczyć liczbę niepoważnych, lub fałszywych ofert, z drugiej może nas narazić na koszty… a w przypadku nieuczciwych pośredników wcale nie małe.

Stopień trudności: niski

Koszt: zmienny- w zależności od umowy, oraz wartości nieruchomości

Wymagane dokumenty: -

Każdy profesjonalny pośrednik w obrocie nieruchomościami powinien mieć licencję zawodową. Wydawana w formie dokumentu, powinna być nam okazana na pierwsze żądanie. Na niej pośrednik powinien być wymieniony z imienia i nazwiska, powinien tam również znaleźć się numer licencji. Nie podpisujmy, ani nie wpłacajmy żadnych pieniędzy osobom, które nie posiadają licencji, bądź budzi ona nasze wątpliwości.

Nawet jeżeli biuro do którego się udaliśmy jest jedynie filią lub oddziałem większego biura, czynności pośrednictwa powinien w nim dokonywać licencjonowany pośrednik.

Co prawda pośrednik może korzystać z pomocy innych osób do prowadzenia biura, jednak powinniśmy zwrócić uwagę na to czy nie podpisuje ona chociażby umowy w jego imieniu. Jeżeli pośrednik „nie jest obecny” umówmy się na inny termin.

Urząd Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast prowadzi rejestr pośredników w obrocie nieruchomościami. Wykaz ten znajduje się również na stronie ministerstwa infrastruktury. W nim możemy sprawdzić czy osoba przedstawiająca nam „licencję” rzeczywiście jest na liście.

Jeżeli, nie możemy skorzystać z bazy internetowej (może być nieaktualna, lub po prostu nie działać), zgłośmy się do urzędu – osobiście, lub telefonicznie.

Każdy pośrednik powinien posiadać ubezpieczenie OC, na wypadek szkody wywołanej swoją działalnością zawodową. Na naszą prośbę (żądanie) powinien przedstawić nam wysokość kwoty ubezpieczenia. Jeżeli zatrudnia osoby wspomagające go w działalności i działające pod jego nadzorem, powinien posiadać dodatkowe ubezpieczenie.

Umowa musi koniecznie być zawarta w formie pisemnej, inaczej jest nieważna. Wszystkie uzgodnienia „ustne” np. zmieniające warunki umowy są nieważne. Następnie, umowa powinna zawierać m.in.

  • Oznaczenie pośrednika, w szczególności jego dane osobowe, numer licencji, oraz wysokość ubezpieczenia
  • Zakres świadczonych usług
  • Cenę wykonywanych usług (wyrażaną zazwyczaj procentowo- od wartości znalezionej nieruchomości)- nie powinna przekraczać 3%
  • Inne warunki: m.in. – odstąpienia, kar umownych, itp.


Co powinien wykonać w ramach umowy pośrednik :

  • dokonać prezentacji mieszkania,
  • sprawdzić stan prawny nieruchomości,
  • wziąć udział w negocjacjach,
  • przygotować umowę przedwstępną,
  • wyliczyć wszelkie opłaty notarialne i sądowe,
  • skompletować dokumenty niezbędne do przeniesienia własności,
  • być obecny przy podpisywaniu aktu notarialnego i przekazywaniu mieszkania.
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Marta Domagała

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »