| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Wiadomości > Raporty i analizy > Jak Polacy finansują zakup mieszkania?

Jak Polacy finansują zakup mieszkania?

Jak Polacy finansują zakup mieszkania? Okazuje się, że zainteresowanie kredytami na zakup mieszkania jest poniżej oczekiwań, a więcej osób decyduje się na zakup za gotówkę.

Jak Polacy finansują zakup mieszkania?

Choć zadłużenie Polaków z tytułu kredytów mieszkaniowych wzrasta, to nie aż tak, jakby można było się spodziewać przy najniższych stopach procentowych w historii. Powodów może być kilka, a najważniejszym wydaje się wymóg posiadania coraz większego wkładu własnego, który od 2017 roku będzie już na poziomie 20%. Dodatkowo, nagłaśnianie kłopotów frankowiczów nie pomaga podjęciu decyzji o zaciągnięciu kredytu. Należy także pamiętać, że w trakcie trwania spłaty, stopy procentowe mogą wzrosnąć, a to oznacza, że należna rata również.

Problemem jest także wprowadzenie podatku bankowego. Od kiedy banki płacą należność, która pochłania około połowę zysku, jaki mogłyby osiągnąć na kredycie mieszkaniowym, klientom oferowane są gorsze warunki.

Co więcej, Polacy rezygnują z lokat. Według Diagnozy Społecznej 2015, odsetek trzymających swoje oszczędności na lokatach wyniósł 53%, wobec 66% z 2013 roku. Wszystko dlatego, że oprocentowanie spada - w większości trzymiesięcznych lokat wynosi dziś jedynie ok. 2%.

Zobacz też: Wybrać osiedle zamknięte czy otwarte?

Mieszkanie za gotówkę

W takiej sytuacji rynkowej doskonałą alternatywą wydaje się zainwestowanie swoich funduszy w nieruchomości. Zarówno w przypadku posiadania go na własność, jak i przeznaczenia na wynajem.

- Coraz częściej przychodzą do nas klienci gotowi zapłacić gotówką - zauważa Piotr Kijanka, dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu w Grupie Deweloperskiej Geo. - W takim przypadku, deweloper często jest bardziej skłonny do negocjacji warunków transakcji. Nie ograniczają nas wówczas procedury bankowe - dodaje.

Zobacz też: Na co zwrócić uwagę podczas wyboru nowego adresu zamieszkania?

A najważniejsze, nie zadłużając się, nie obniżamy sobie zdolności kredytowej, która może być potrzebna do podjęcia innych inwestycji. Oczywiście jest to duże obciążenie finansowe, dlatego nie powinniśmy na to przeznaczać wszystkich swoich środków, ponieważ pozbawi nas to wszelkich oszczędności.

Zysk z zakupu nieruchomości w Warszawie może sięgnąć 4-5% w skali roku

- W dużym mieście takim jak Warszawa, Kraków czy Wrocław zyski z zakupionej nieruchomości w skali roku, mogą wynieść nawet 4-5% - podkreśla Piotr Kijanka z Grupy Geo. - Biorąc pod uwagę obecne oprocentowanie lokat, właściciel takiego lokum może osiągnąć 3 razy większą rentowność, niż gdyby postanowił umieścić taką kwotę w banku - dodaje.

Według raportu NBP z prognozami na IV kwartał roku, banki deklarują brak istotnych zmian w polityce kredytowej w segmencie kredytów mieszkaniowych oraz oczekują dalszego spadku popytu.

- Szacujemy, że w 2017 roku klientów kupujących za gotówkę będzie coraz więcej - komentuje Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu w Grupie Geo. - Wskazują na to zapowiedzi banków o dalszym zaostrzaniu kryteriów. Składają się na to także podwyższone marże czy pozaodstetkowe koszty kredytu - dodaje.

Natalia Sikora, Prime Time PR  

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Kotzian

Absolwentka Filologii polskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim i Zarządzania mediami w Wyższej Szkole Biznesu – National Louis University. Tematyką HR i komunikacji zajmuje się od 2000 r., a od 2008 r. współpracuje z klientami w obszarze employer brandingu. Kieruje projektami badań wizerunku, w tym identyfikacji EVP, tworzy i realizuje strategie wizerunkowe dla dużych firm polskich i międzynarodowych. Wspiera procesy komunikacji w trakcie zmian organizacyjnych. W ramach Bernard Hodes Global Network współpracuje z ekspertami employer brandingu na całym świecie. Interesuje się różnymi obliczami różnorodności i prowadzi badania na temat wpływu diversity na wizerunek pracodawcy. Jest doświadczonym prelegentem, autorką wielu publikacji z dziedziny employer brandingu, komunikacji, HR i rynku pracy.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK